Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik122
Bilen gick inte bra innan, den knackade och höll på. jag har aldrig fått till tändningen på 10grader varken före eller efter bilen stannade. Nu efter jag har justerat kammen så går den bra på 10grader, men det är det att den glödtänder när man stänger av den.. sotiga avgasventiler ? Motorn är NOLLAD 100%.
ska man köra på 10 grader och låta den glödtända efter man har stängt av den? kan de försvinna?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om allting med kam, kamrem och märket i fördelaren stämmer så får du ge dig på förgasaren. Hur ligger tomgången? vad händer när du tar bort elkabeln till magnetventilen?. Är tomgången för hög (kan räcka med 100 - 200rpm över) så vill A-motorn glödtända. Likaså magnetventilen, när du tar bort kabeln ska motorn "gå ner" ordentligt i varv, annars vill den glödtända. Där siter en skruv vid axeln till gasspjället, det är ingen tomgångsskruv och får inte röras. Givetvis måste tändläget vara rätt också. Justering av tomgångsvarvet är lite olika på årsmodellerna och jag kan inte säga hur det är just på din bil. Sök på forumet eller vänta och se efter fler svar. Har inte jobbat så mycket med dessa typer av förgasare, hoppade direkt från 144 -72 B20A till 745 -88B B234F (16V motorn)

Mvh
Lennart
av Erik122
ja okej. jag har vridit ner tändningen till 10 grader sänkt tomgången till ca 750rpm. provat mer eller mindre. blir samma sak glödtänder ändå.
vrider jag fördelaren så det står 20grader och har tomgången på ca 850rpm går den jättebra och ingen glödtändning.
Motorn spikar ingenting när den är på 20grader.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]