Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaaaas
Med andra ord ska man ha en D3a så är de automat som gäller, medans om man köper en D5 så spelar de mindre roll. Visst automat är ju jävligt skönt att glida runt i, men mindre bra i besvärlig terräng/snö?
av Malmstroem
I en XC70 skulle i alla fall jag vilja ha automat.

D3 AWD och D5 AWD har samma motorer men olika mjukvara. Med Polestar blir D3 också trevlig och lika stark som en standard D5.

En hyfsat modern automat fungerar bra även i snö och när det är halt.

Enda orsaken att välja manuell är bränsleförbrukningen -- som inte gör någon jätteskillnad på totala ägarkostnaden. Eller om du tycker om att växla själv.
Användarvisningsbild
av apersson850
Med manuell låda är det lättare att bestämma exakt när det ska driva och när det inte ska det. Ska man gunga loss en bil är det vanligtvis lättare med manuell låda, än att ligga och skifta mellan R och D på en automat.

Men när man kör i besvärlig terräng är det också en fördel att inte behöva bekymra sig om växling och frikoppling. Det finns mer än en anledning till att nästan alla moderna terränggående fordon för militärt bruk är automatväxlade. Det är också svårt att överträffa Geartroniclådans förmåga att smyga igång från stillastående. XC-modeller av de årgångar du tittar på har dessutom HDC, alltså Hill Descent Control, som håller farten inom rimliga gränser i nedförsbackar, utan att du behöver bry dig om att bromsa heller. Systemet i dessa XC70 utvecklades för Land Rover Freelander, men eftersom de då ingick i samma grupp under Ford, fick Volvo tillgång till samma system till XC70 med flera.

När jag senaste helgen startade i uppförsbacke, med släp efter, ett släp som sjunkit ner någon decimeter i snö med mjuk mossa/gräs under, och jag startade genom att låta bilen börja driva med automaten i läge 1 och HDC aktivt (ger "elektronisk lågväxel" också, alltså mindre tvär reaktion på gaspådrag) och sen öka gaspådraget lite försiktigt, då saknade jag då ingen manuell låda. Bilen gled iväg lugnt och fint, utan tillstymmelse till slirning på något hjul. Hade jag försökt detta med mina tidigare 850 eller 940 (rent teoretiskt, för så dum är jag inte att jag hade ställt dem i den situationen), då hade jag fått sanda ett bra tag innan jag kommit därifrån.

Jag skulle nog vilja påstå att om du ger dig ut i terräng där du inte kör bra med automatlådan, då slår du sönder bilen. Det är ingen renodlad terrängbil du får, det är en bil som utmärkt tar sig fram på alla ställen där de som är åtminstone hjälpligt förnuftiga skulle överväga att köra ut med en tvåhjulsdriven.
av andreaaaas
Tackar för svar, de får nog bli en automat.
Kolla lite på reg-nr på Volvo XC70 -11 D5 AWD automat/manuell, skiljer 300 kr i årsskatt och 0,3 l/mil

Ja jag kör mer på skogsvägar med tex lite snö, riskerar inte att förstöra bilen på det sättet. Några andra tips ni kan ge?
Användarvisningsbild
av apersson850
Skillnaden i förbrukning är huvudsakligen när man kör i samhällen. Ute på landsvägen, när automatlådan går med låst momentomvandlare, är skillnaden inte speciellt stor.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]