Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Toorop: Egentligen borde du göra detta med någon som kan visa dig. Någon elektriker, fysiklärare, ingenjör eller allmänt elkunnig kanske finns bland grannarna? Det finns viss risk för skador (kortslutning) om man gör fel. Vet man hur man ska göra är det inga problem.

Nåja. Använd uttagen "10 A" och "COM". Ställ vredet på "10 A" på området "ADC". Då mäter multimetern likström ("DC"), upp till 10 ampere (A).

Koppla bort minuspolen på batteriet. Mät sedan mellan batteriets minuspol och någon jordpunkt på bilen (typ lyftöglan på motorn). Anslut först vid batteriet så slipper du ev gnistor där. (Det går såklart också bra att mäta mellan minuspolen och den avtagna polskon, men då uppstår ev gnistor ändå vid batteriet.)

Det spelar ingen roll vilken mätspets du ansluter till batteriet och vilken du ansluter till jord. Prova att skifta så får du se varför.

Nu kommer multimetern att visa ett värde uttryckt i ampere (A). Om allt är som det ska ska strömmen som dras när bilen är parkerad och all belysning inklusive innerbelysning släckt inte vara mer än cirka 0,01 – 0,02 A. Värdet pendlar lite med klockans tickande. Är den t ex 0,1 A eller större finns något som drar tjuvström.

Glöm inte att koppla om testsladdarna på multimetern innan du ska använda den till något annat (typ spänningsmätning).
Hej idag hade jag 11,78 volt i batteriet.

Gick självklart inte och starta.

Mätte och fick resultatet 0,15 upp till 0,2.

gnistra lite också.

Det är konstigt för batteriet sattes in 2 månader sen och bilen har kunnat startas tills nu.

sant att jag kör korta turer såsom max 3-4 mil. det kanske inte hinner ladda upp.

batteriet är ett 75ampere.
Gjorde som vissa sa, drog ur säkringar.

Med larmet igång på bilen pendlar mätaren kraftigt mellan 0,03 till 0,06
Kan va stötsensor ev, som gör pendlingen kraftigt.

har dragit ur minnet till stereon nu.
inga lampor är tända..
När larmet inte är igång utan urdraget är den ca 0,02 till 0,03..

Återkommer
NilsO skrev:Toorop: Egentligen borde du göra detta med någon som kan visa dig. Någon elektriker, fysiklärare, ingenjör eller allmänt elkunnig kanske finns bland grannarna? Det finns viss risk för skador (kortslutning) om man gör fel. Vet man hur man ska göra är det inga problem.

Nåja. Använd uttagen "10 A" och "COM". Ställ vredet på "10 A" på området "ADC". Då mäter multimetern likström ("DC"), upp till 10 ampere (A).

Koppla bort minuspolen på batteriet. Mät sedan mellan batteriets minuspol och någon jordpunkt på bilen (typ lyftöglan på motorn). Anslut först vid batteriet så slipper du ev gnistor där. (Det går såklart också bra att mäta mellan minuspolen och den avtagna polskon, men då uppstår ev gnistor ändå vid batteriet.)

Det spelar ingen roll vilken mätspets du ansluter till batteriet och vilken du ansluter till jord. Prova att skifta så får du se varför.

Nu kommer multimetern att visa ett värde uttryckt i ampere (A). Om allt är som det ska ska strömmen som dras när bilen är parkerad och all belysning inklusive innerbelysning släckt inte vara mer än cirka 0,01 – 0,02 A. Värdet pendlar lite med klockans tickande. Är den t ex 0,1 A eller större finns något som drar tjuvström.

Glöm inte att koppla om testsladdarna på multimetern innan du ska använda den till något annat (typ spänningsmätning).
Det stämmer, överlämnade batteriet o allt annat till en polare.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]