- mån 20 jan 2014, 14:57
#827169
Ang batterispänning: Se inlägget i början med illustrationen. Den säger mer än många ord...
Ang batteriers livslängd: Om bilen används korta sträckor (< 1 tim) och belastas utan att motorn är igång (värmare) så kan man nog nästan garantera att det aldrig blir fulladdat. Efter hand sulfaterar det, vilket innebär att delar av elektrodplattorna sätts ur spel och batteriets kapacitet minskar. Detta visar sig inte så tydligt, eftersom det får upp spänningen bra ändå; det är i praktiken som att batteriet helt enkelt "krymper" och när det är tillräckligt lite kapacitet kvar orkar det inget. Enda motmedlet är att underhållsladda när bilen står under natten, eller åtminstone en rejäl laddning en gång i veckan.
Ang AGM: Om det står i instruktionsboken att AGM-batteri ska användas, ska AGM-batteri användas... Dessa tål lite högre toppspänning än "vanliga" och om bilen är optimerad för AGM, så kommer konventionella batterier att bli överladdade och förstörda fortare än nödvändigt. AGM i bilar som inte är optimerade för det är inte skadligt, men det är tveksamt om det är ekonomiskt. De förstörs av underladdning lika väl som de konventionella, så det är ingen idé om man inte sköter batteriet. "Underhållsfritt" avser bara vattenpåfyllning, inte strömpåfyllning.