Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Vanlig motorolja inskjutet med ett smalt munstycke, följt av 5-56 för att få det att sprida sig i låscylinder etc tycker jag funkar fint. Bäst är om man kommer ihåg att göra det innan det blir kallt... Jag har ett par gånger använt en ogräsbrännare (med försiktighet) så att låset blir varmt och torkar och sedan enligt ovan. Man får såklart passa lacken etc. Innehåller verkligen 5-56 vatten? Det verkar ju helt bisarrt isåfall, jag trodde det var mest typ lösningsmedel och lite olja.
Enligt vad jag har förstått så innehåller 5-56 huvudsakligen parrafinolja. I äldre tid sa man symaskinsolja men det lär vara samma sak. Det är en ganska lågkvalitativ olja och det märks ju på att den försvinner efter en tid där man har sprayat den. Den är knappast sköljsäker eller vattenfast. Den borde ju innehålla någon sorts lösningsmedel också? Det luktar ju rätt mycket om 5-56. Den är vattenavstötande, men det är ju för att den är en olja.
Däremot har ren parrafinolja en annan egenskap. Den är smak och luktfri. Därför används den på snickerier och slöjdalster som skall vara i kontakt med mat. Skärbrädor och köksbänkar av massivträ etc. etc. Det går alltså att köpa parrafinolja hos dom flesta färghandlare.
av umekille
Fick tips på hur man smörjer lås på bilen...
som dem gjorde på monteringen på volvo i GBG.
Man kan ta röd automatlådeolja(volvo hade nog egen dunderolja)
doppa nyckeln i den sätt i låset och vrida runt några ggr. så har oljan
lagt en fin smörjande hinna som håller länge i låset.
Hade en gång en ficklampa som det var en liten metallstav skjuta ut som då
kortslöts och blev varm,perfekt stoppa i låset och tina med.
Tyvärr har den kommit bort med åren och är saknad.
Finns dem köpa någonstans idag?
Det här med vatten i 5-56.
För några år sedan när "vi" (jobbet alltså) skulle ISO 14000 certifieras "gick vi" igenom alla kemikalier vi använde. Det var en hel del jobb, det tog ett par år. Då skulle vi ha säkerhetsdatablad på varje droppe i princip. I det arbetet gick vi igenom och jämförde olika "likvärdiga" kemikalier mot varandra och då synade våra våran "kemikaliehäxa" (en mycket duktig och noggrann kemikalieansvarig) alla ingredienser i alla våra olika kemikalier. Ni som varit med om detta vet nog vad jag menar, och i detta sammanhanget valdes 5-56 bort till förmån för WD40 (vi använde båda innan) p.g.a mindre vattenmängd i WD40. Hur stor andel vatten det innehåller vet jag dock inte nu.

Mvh
Lennart
Jag använder också WD40 :oops: men försöker "dutta i" lite olja på sommaren som vi har på jobbet. Det är en maskin olja ISO 15, vi kallar den symaskinsolja för sen är väldigt tunn. "vanlig" motorolja har ungefär ISO 100 i jämförelse. Till låset som jag låser båten till bryggan med använder jag metoden so beskrivs ovan. Jag fyller det med fett men fettspruta. Det funkar bra, låset hänger c:a 50 cm över vattenytan (saltvatten, västkusten). Låset till utombordaren gjodre jag samma med men det ligger i vattenytan (under när vi sitter i aktern) och det fick jag skära upp efter 3 säsonger. Båda låsen är klass 3 lås och är gjorda för att tåla "stryk"

Mvh
Lennart

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]