Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1232141
Börja med brytare, tändläge och kolla om magnetventilen som sitter på insuget (bredvid tomgångsjusteringen) fungerar. När motorn går på tomgång ska den stanna eller gå mycket illa när du tar loss kabeln till den. Denna ventil är till för att förhindra glödtändning och ska stänga av "tomgångskanalen" när tändningen inte är på. Det sitter en o-ring som tätning på själva tomgångsskruven som brukar murkna och försvinna, då "tar" den tjyvluft där. Då ökar tomgångsvarvet och motorn glödtänder lättare
av Tilly
#1232289
Kolla också upp hur CO-halten är. Jag hade stora problem med glödtändning men det visade sig vara så enkelt som att CO-halten stod alldeles för högt. När den skruvades ned till rätt nivå så har problemen i stort sett upphört på min bil. Den kan hosta till någon enstaka gång men inte som innan när den kunde fortsätta gå 10 sekunder efter man vridit av tändningen.

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]

Original på K motorn sitter en 2-ports Pierb[…]