Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
SvenB skrev:
jpennerb skrev:
Ingen ventiljustering på MY09
Lycka till. :roll:
Och vad menar du med det?

För 2.5FT MY09 ska ingen ventiljustering göras enligt volvo. Gäller bara MY10-11 detta har vi tagit upp i trådar sen tidigare. Sen om det ändå behövs är en helt annan sak! :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad jag menar? Om man "under resans gång" efter första årsmodellen och därtill serviceerfarenhet inför en sådan serviceåtgärd som att justera ventilerna vid 9000 mil, skulle jag också göra det även på en 2,5 FT 09:a om jag ägt någon.
av Lövet
Om motorerna inte är identiska ser jag det inte som självklart.

Själv förundras jag dock över att man accepterar förbrukningen. 1.8 lit/mil ger samma drivmedelskostnad som en modern bensin V8...
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja de är inget för de som har "blyfot". :shock: Var är det för skillnad på motorerna mellan MY 09 och övriga. Hade det varit tvärt om så man tidigare hade behövt justera ventiler, men på senare sluppit, hade jag förstått. Man försämrar väl inte en motor. 8)
av classebmw
Jag har ägt min 2.5FT lite över året och är supernöjd.
Ligger på 1,4 liter i snitt på 3000 körda mil och alltid på E85, och ett par hundra mil med husvagn bakom.
Min är en automat och då jag bara har 2 fötter är detta enda alternativet.
Byter olja var 1000 mil oavsett om bilen säger ifrån eller ej.
Har klarat mig utan några större problem förutom att något drar tjuvström som tömmer batteriet om bilen står orörd mer en 36 timmar, ska in på koll efter nyår på Volvo.

Kan bara säga, tycker du om att köra bil är detta modellen att satsa på.
Diesel vill jag inte ha, tror att priset kommer stiga ganska mycket nu när det finns så många dieselbilar på marknaden.
av tobben87
Jag kan bara hålla med föregående. 2,5ft är en riktigt kul motor och det är aldrig tråkigt att köra bil sedan jag köpte den. När den blir för "tråkig" kan man alltid Polestar optimera den, så får man en ny bil igen. Jag väntar dock fortfarande att min ska bli "tråkig".

Tycker du borde kolla på en my10 och framåt, då de är mer bränslesnåla och fler "buggfixar" på dem än tidigare modeller. Som de brukar vara när vartefter modellen utvecklas. Sedan beror de på hur mycket pengar du är beredd att lägga. Köper jag bilen på firma så är de fördelaktigt om de finns någon "garanti" som gäller längre än 500mil och trafiksäkerhet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, Volvoåterförsäljarna brukar ha 2 års/2000 mil garanti om bilen inte är äldre än 5 år och inte har körts mer än 10 000 mil. Den försäkringen som kallas lite olika hos olika Volvoåterförsäljare (Maxi Trygg, Select t.ex.) har Volvia som försäkringsgivare. det betyder att om du köoer bilen lite längre bort ifrån där du bor, kan du ändå få fel tillrättade hos närmaste Volvoåterförsäljare.
av perhall
tobben87 skrev:Jag kan bara hålla med föregående. 2,5ft är en riktigt kul motor och det är aldrig tråkigt att köra bil sedan jag köpte den. När den blir för "tråkig" kan man alltid Polestar optimera den, så får man en ny bil igen. Jag väntar dock fortfarande att min ska bli "tråkig".

Tycker du borde kolla på en my10 och framåt, då de är mer bränslesnåla och fler "buggfixar" på dem än tidigare modeller. Som de brukar vara när vartefter modellen utvecklas. Sedan beror de på hur mycket pengar du är beredd att lägga. Köper jag bilen på firma så är de fördelaktigt om de finns någon "garanti" som gäller längre än 500mil och trafiksäkerhet.
Kul tycker jag är fel benämning jämfört med vad andra märken erbjuder, den har ju t ex superhög utväxling (2000 r/m vid 117,6 verklig fart MY10) och dessutom en mycket seg gasrespons. Men en bekväm, råstark, mustig och välljudande motor är det. Härlig glidarmotor

Såväl den upplevda kvaliteten som buggfix är bättre på nyare. Min MY12 är ljusår bättre ihopskruvad än tidigare MY08 (även om jag inte tillhör dem som brukar tycka "smälla dörr" är så intressant - bättre att bilen hänger ihop och är lite plastig än tvärtom som mina kompisars Audi-bilar...).
Per
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag skrev min redogörelse för min V70 2,5FT för två och ett halvt år sedan, men håller den fortfarande för sann. Mycket lite av mina intryck har ändrats sedan dess:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 20#p548420
Bilen går fortfarande utan knarr eller knirk i inredningen, motorn är fortfarande fantastisk och automaten petar fortfarande i ettan i allehanda onödiga situationer.
Om några månader byter jag dock till XC70.
av burger
Hej, jag har en V70 2.5FT -09 som jag polestar optimerade nu när det var rea 6900kr istället för 9200kr.
Då får jag 258hk istället för de 200 som en -09 har. Skulle man göra samma optimering på de nyare som har 230hk så får man fortfarande bara upp till 258hk vid en optimering. Så detta kanske är nått att tänka på om du vill ha lite mer hästar och vrid under huven.

mvh
Birger

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]