Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanH
Lucif3r skrev:Ja, visst är du välkommen att byta delar på måfå. Men det lönar sig att köpa en kabel för 100spänn i längden...

edit: och beroende på vad du har för motor kan du bygga en egen för 10spänn typ.
Vad menar du för kabel? Den till tempgivaren? Jag mätte iaf tempgivaren. Den ger något för lågt motstånd enligt Sparkz tabell. 4120 ohm vid 5-10°C, enligt kurvan borde det vara ca 5-6 kohm. Det är väl lika bra att byta den antar jag.
av HakanH
Tror att jag har fixat problemet. Bytte termostat, kylarvätska och skrapade av lite korrosion från kontakterna till tempgivaren. Nu är det varmt och skönt i bilen, men det är ganska milt ute. Återstår att se om det är varmt om det blir kallare. Luftficka i kylsystemet, korroderade kontakter eller trasig termostat? Jag gissar på termostaten.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Ett tips som jag kör med för att få värme fortare i bilen på vintern är att montera en plastskiva bakom grillen. Gör massor, och värmen vill man ju ha såfort det går :)
av *pettson*
Lite konstigt om en skiva i grillen ska påverka uppvärmningen när det ändå inte finns nåt varmvatten i kylaren förräns bilen blivit varm nog att vilja byta in lite kallvatten och därmed släppa ut varmvatten. Vindgenomströmningen i grill och kylare är minimal i farter över 50km/h. Så där är inte någon jätteavkylning av blocket heller. Däremot på den tiden när fläktvingen roterade ständigt så kunde det vara en bra ide att bromsa genomströmningen av luft i kylaren. Där tvingades kalluft igenom so. Kylde motorblocket rejält. Vilket påverkar uppvärmningen, särskilt när inte effektuttaget var så högt per liter volym.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev:Lite konstigt om en skiva i grillen ska påverka uppvärmningen när det ändå inte finns nåt varmvatten i kylaren förräns bilen blivit varm nog att vilja byta in lite kallvatten och därmed släppa ut varmvatten. Vindgenomströmningen i grill och kylare är minimal i farter över 50km/h. Så där är inte någon jätteavkylning av blocket heller. Däremot på den tiden när fläktvingen roterade ständigt så kunde det vara en bra ide att bromsa genomströmningen av luft i kylaren. Där tvingades kalluft igenom so. Kylde motorblocket rejält. Vilket påverkar uppvärmningen, särskilt när inte effektuttaget var så högt per liter volym.
Faktiskt så bryr jag mig inte om hur det funkar, det jag bryr mig om är att det funkar (Y)

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]