Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I EU-specen kör man i princip aldrig fortare än 90km/h och mestadels i 70 km/h. Testa det en tank får du se.
Det är helt rätt, lyckas man köra på landsvägar och håller under 90 så dyker helt andra siffror upp. Sen räcker det att den börjar bränna partiklar så går det åt pepparn. De attans staplarna slår i taket och dem kan man ju inte låta bli att kolla på. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har som sagt kört en resa på 4.4l/100km på färddatorn i typ motorvägsfart mellan Sthlm o Gävle. (Aldrig över 110km/h, men inte heller under 100km/h där det gick.) Skulle jag tankat direkt efter hade jag KANSKE kommit under 5.0l/100km vid pump. Normalt ligger jag 10% upp vid pump. :)

Det går alltså att komma nära utlovade siffrorna, men då ska förhållandena vara rätt. :)
Tar det längre tid att få värme i kupén med en dieselmotor jämfört med en bensinare? Eller använder man värmaren bara för att man har möjlighet att få värme lite snabbare? Kan man värma även under tiden man kör? Känns lite onödigt. Men jag är ju också rätt novis på dieselbilar :)
PFA skrev:Tar det längre tid att få värme i kupén med en dieselmotor jämfört med en bensinare? Eller använder man värmaren bara för att man har möjlighet att få värme lite snabbare? Kan man värma även under tiden man kör? Känns lite onödigt. Men jag är ju också rätt novis på dieselbilar :)
Ja, det tar längre tid att få upp värmen med en diesel, då den har en högre verkningsgrad än en bensinare (dvs mindre energi försvinner till t ex värmebildning).
Jag snittar straxt över litern med D5 AWD Aut Polestar och blytung högerfot.
Körde på samma sätt med V50 D5 Man och snittade 0,68 över hela ägandeperioden om ca 12000mil.

Körde lite över julhelgen ca 300mil 100-120km/h och då kom jag faktiskt ner på 0,65l/mil
Jaadu, du borde ju iaf fått ha D5 prestanda för den förbrukningen. Jag är ju övertygad om att siffrorna hade sett annorlunda ut om Volvo erbjöd en manuell låda. (som är 30 gram snålare, ex XC70). Så boven här tycker jag är en gammal automatlåda (som vanligt)
Tycker det låter som en normal förbrukning, har kört S60in på 0,9 liter milen som mest (ändå imponerande att den inte går över 1 liter milen hur man än kör) och då är den uppgivna förbrukningen 0,45 :)
Takräcke och skidhållare gör mer än man tror, speciellt i motorvägsfart
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]

Byte huvudbromscylinder

Mänga bra tips. Har testat med att håll[…]