- sön 22 dec 2013, 15:46
Helt klart behöver batterilivslängden upp i höjd med ungefär medellivslängden på en bil. Eller man har nåt utbytessystem för batterierna. Annars kommer nog den ägaren som äger bilen när batteriet börjar sagga så pass att det måste bytas. Detta är väl elbilens svaga punkt.
/Bo
xerent skrev:Volvo V60 hybrids batteri har 8 års garanti. Nytt batteri kostar ca 100 000 kr.bem skrev:Rätt intressant video om VEA här:Roligt med en bil som behöver nytt batteri efter 5 år. Li-jon batterier är en färskvara, som ett mjölkpaket. Begränsat antal laddningar och bäst före datum. Jag litar inte alls på vad biltillverkarna lovar om livslängd och kapacitet eftersom jag i mitt yrke har jobbat med modellering och laddning av sådana batterier. Dessutom kommer batterierna fungera ytterst dåligt i kalla temperaturer, vilket gör dem direkt olämpliga i mellersta och norra Sverige. Nä, den starkaste motorn utan hybriddrift lär det bli för mig nästa gång, och erbjuds bara fyrhjulsdrift tillsammans med hybriddrift blir jag riktigt ledsen.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... -emissions
Intressant att VEA är "förberedd" för hybrid. Det hade jag ingen aning om. Då lär det väl komma t ex V70 hybrid inom inte allt för avlägsen framtid. Sån skulle jag vara intresserad av nästa gång jag byter bil.
/Bo
Helt klart behöver batterilivslängden upp i höjd med ungefär medellivslängden på en bil. Eller man har nåt utbytessystem för batterierna. Annars kommer nog den ägaren som äger bilen när batteriet börjar sagga så pass att det måste bytas. Detta är väl elbilens svaga punkt.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.
- By 20FJan