- lör 14 dec 2013, 23:31
bem skrev:Primus,I första hand är det en ren nöjesgrej. Men man lär sig en del om motorn, växellåda och varvtal. Det mest konkreta nyttan är när man kör manuellt och går över till aut. Då ser man hur automatiken väljer växel jämför med sitt eget val. För egen del så låg jag alltid på en till två växlar lägre än automaten när bilen var ny. Idag har jag lärt mig att det går bra att köra på högre växlar. Ingen big deal. Som sagt, mest en trevlig detalj. Vi kör ju allt långsammar på allt bättre vägar med betydligt säkrare bilar. Så något måste man ju glädja sig år under tiden man transporterar sig.. :lol:
Mycket möjligt att det bara visas när man växlar manuellt med automatlådan. Jag provade även att växla automatlådan manuellt och jag är hundra på att jag såg det men osvuret är bäst om det även var med automatlådan i autoläge. Har man nån nytta av att se vilken växel som är i när man kör automatlådan i automatväxlingsläge? Troligen inte. Och då finns knappas nån mening att visa vilken växel som automatlådan själv valt vid olika tillfällen. Eller nån som kan se nyttan med att se vilken växel som automatlådan för tillfället själv valt? Om man drar nåt tungt släp kanske?
/Bo
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,

- By IsshinAshina