Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Hur betedde sig bilen när du tankade fullt??
Brorsans 745:a -87 betedde sig likadant som din och då var det bakre pumpen som inte gick pga av att kontaktstycket på tanklocket (bensintankens stora tanklock i stål) vars anslutningar som hade ärgat sönder och bara delvis gav ström till bränslepumpen.
jaka skrev:Hej!
Hur betedde sig bilen när du tankade fullt??
Brorsans 745:a -87 betedde sig likadant som din och då var det bakre pumpen som inte gick pga av att kontaktstycket på tanklocket (bensintankens stora tanklock i stål) vars anslutningar som hade ärgat sönder och bara delvis gav ström till bränslepumpen.
Blev aldrig av men ska göra det imorgon, ska även försöka kolla kontakterna på pumpen även fast jag inte vet hur det ser ut, vet vart den sitter iallafall! :-DD
Biltemas fördelarlock och rotor har jag dålig bekantskap med.'
Bilen blev ordentligt fuktkänslig och det behövde bara regna ute'
så börja den misstända. Bytte till Volvo original sen jag lokaliserat felet
och bilen blev som ny.
Har exakt samma problem med min 940 som har ett B230A block. När den är kall och jag gasar på så kan det hända att den rycker eller jag hör hur motorn varvar upp som den skall men ingen kraft överförs till själva bilen. Har bytt Lambdasond, bakre tempgivare, vevaxelgivare, rengjort tomgångsmotor och gasspjäll, luftfilter. Tändstiften är relativt nya och volvo original. Fördelaren och rotor är knappt ett år gamla och är rena och fina. Händer även vid full tank så bör inte ha att göra med pumparna.

För övrigt går bilen bra och startar lätt, dock rätt hög tomgång vid kallstart (ca 1000 rpm), när den är varmkörd ligger den på mellan 500-600.

Det här problemet börjar driva mig smått till vansinne.
Tomgången på varm motor skall ligga vid ca 800varv.
Kall motor runt 1200 så nåt är vajs...kanske skruvad för besiktningen?
Den är ju pluggad på inställningarna som ny men det går fixa bort sa min
mekanikerpolare. Att ändra tändningen 1-2grader då tomgången går ner kan
få bilens avgasvärden lägre.(inget en söndagsskruvare ger sig på)
Hej!
Vore jag du skulle jag ändå kolla hur kabelanslutningen ser ut på tanklocket!
sladdanslutningarna inne i plastinslutningen till bakre pump och tankreostat(tankmätare) är garanterat sönderärgade, eller håller åtminstone på att gå sönder om bilen gått 25000-30000mil.
jaka skrev:Hej!
Vore jag du skulle jag ändå kolla hur kabelanslutningen ser ut på tanklocket!
sladdanslutningarna inne i plastinslutningen till bakre pump och tankreostat(tankmätare) är garanterat sönderärgade, eller håller åtminstone på att gå sönder om bilen gått 25000-30000mil.
Absolut ska göra det imorgon, tror också de kan se rätt trötta utt kontakerna!

Uppskattas :)
Livar väll upp min gamla tråd med mitt "lyx-problem" Bilen går mycket bättre sen jag skrev denna tråd, mestadels efter tändningen ställdes upp.

Men kan fortfarande nojja och tycka att bilen känns lite skum när den är kall. Sen har jag en sak som händer med jämna mellanrum, verkar dock hände oftare när man har lite soppa i bilen, nämligen att man ligger på jämn gas, så helt plötsligt rycker bilen till rätt kraftigt!

De jag bytt sen jag hade problemen i denna tråd är: (Och det är inget biltema-smojs)

Tändkablar
Tändstift
Fördelarlock + Rotor
Ställt upp tändningen (till original, var för låg)
Insugspackningen & tempgivaren till motorn
Förpumpen
Bränslefilter

Dock surrar min huvudpump lite under färd, hörs inifrån bilen, låter lite tjutande, och lyssnar man under bilen så hör man mer ett elektriskt ljud.

Så det som skulle vara kvar att byta är väll huvudpump och kanske bränslerelä? Eller vad tror ni, inte kollat skicket på kamremmen eller spridarna men har inga läckage från spridarna iaf.

Aja vore kul med spekulationer även fast det inte är något som är värrst farligt längre, den går rätt fint annars min pärla!
Batterifråga?

Batteriet är ju ändå kört s&a[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]