Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har AGM i båten. Den laddaren jag har där har olika laddprogram, helt beroende på vilken typ av batterier man har. AGM vill ju ha lite högre laddspänning.

Så för att optimera laddningen även från motorns generator, så har jag till att börja med skruvat sönder generatorn, och kopplat om så att laddnings avlämningen inte är på generatorns B+ utan framdraget till batterierna, det är ju där jag vill ha korrekt spänning.
Sen har jag kopplat in dioder på denna laddkabel, för att skapa ett spänningsfyllt. Detta gör att jag laddar med ca: 15V vilket är bra för AGM batterier
av LaRy
för några år sedan hade min "hovleverantör" endast ett Tudor 52 AH batteri hemma när jag behövde det. OK, tänkte jag boende i Skåne med bensinare, en S80. Här har vi inga -20 grader osv. Hemma har jag motorvärmare, det borde gå.
Dåligt beslut! Det har fungerat och alltid startat bilen, men fick en kort livslängd, jag tror det blev 2,5 år. Fick byta det nyligen eftersom det aldrig fick upp laddningen. Låg på under 12 volt när bilen stått. Batteriladdare hjälpte ej.

Min slutsats, litet batteri frestas hårdare, därmed kommer slutet snabbare, mycket snabbare. Jag köpte trots allt ett kvalitetsbatteri. Nu sitter det ett 77AH batteri i bilen.

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]