Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag brukar försöka hålla mig på mitten av stickan, det är så jag blivit lärd... "lagom är bäst"... Sen hurvida det är 100% korrekt eller inte vet jag inte, men tvivlar på att det ska orsaka några problem iaf :P

På tal om olja, hur många liter skiljer det mellan min och max på stickan? Visst kan jag söka reda på det, men när ämnet olja ändå är uppe så...
Jag har läst instruktionsboken (!) och där tyckte jag att det stod 1,5 liter mellan min och max. Och Lucifer, jag tycker det låter sunt med "mitt på", ungefär där hamnar jag efter oljebyte och sen får det gå naturligt mot MIN till nästa oljebyte.
Oljetrycket i toppen påverkas inte alls sålänge oljepumpen kan suga upp oljan. Nånstans 1 liter under min brukar gränsen gå.Är man mellan min och maxmnivån så påverkas det inte alls.
Hur mycket det är mellan min max avgörs med vilken oljestråg man har. Det finns två olika och det visas med två olika färger på oljestickan. Det kan vara 1 liter eller 1,5liter.

Vad gäller tiden det tar innan tryckarna tystnar så avgörs det av oljekanalernas skick i övre kamkåpan samt av sludge i pickupen och inte minst av tryckarnas egna kondition.
Det är INTE oljenivån som bestämmer det.
S6024t skrev:s60.v70 från -00 så är det 1,5 liter mellan min /max... "SubMarine"" hur menar du att man kan få lågt tryck i toppen om man har "låg" oljenivå? Ja,har du så låg att pumpen suger luft då kan jag hålla med,
Ja precis. Så länge som nivån är över pickupen så spelar ju nivån ingen roll.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]