Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu kört min Compakt 72a ett par dar och och idag tog jag en tur med 240n blev lite besviken den är stötig och det vibrerar riktigt irriterande vid 1500-1800 sen avtar de men de finns hela tiden och vid motorbroms vibrerar det mer

Jag ska kolla kardan ifall nu någon monterad den fel.

Bilen är orginal hög fram och bak, lite säckig bak men det ska väll inte orsaka massa vibrationer å dret

Ska även byta motorkuddar/växellådskudde nu i helgen får se om det blir nått bättre av de
Gick under bilen och kollade knutkorsen och det var bara och byta ut stoppskruven mot en fettnippel och jag smorde bägge knutkorsen efter det gick kardan lätt att snurra. hade även isär och fetta om ena bakhjulsslagret det såg bra ut tyckte jag.

Bytte motorkuddarna den ena var av.
När jag låg under bilen kände jag på alla bussningar och de verkar bra tycker jag även stödlagret var fint, sviktar men inget glapp

MEN när jag snurrar på bakhjulen så liksom tuggar det ca 13-14ggr per varv på bägge sidor. är det normalt eller är diffen slut?
Ja den går länge fick beröm av folk som såg den när den stod uppe på lyften hos en kompis när jag bytte lager/styrled

Nu har jag även bytt olja i bakaxel, och jag får väll lov och säga att bilen går bra nu det enda är vibrationerna

har pendlat med bilen nu ca 10mil per dag och jag lägger märke till att om man åker på låga varv dvs ca 1000rpm så går det bra när man gasar men vid ca 1400 så börjar de dåna/vibrera så avtar det vid 2000rpm

men hela tiden så vibrerar det lite vid belastning och lite mer vid motorbroms.

Kanske är sånt man måste stå ut med på en gammal 240

Mvh
volvo244dl skrev:Ja den går länge fick beröm av folk som såg den när den stod uppe på lyften hos en kompis när jag bytte lager/styrled

Nu har jag även bytt olja i bakaxel, och jag får väll lov och säga att bilen går bra nu det enda är vibrationerna

har pendlat med bilen nu ca 10mil per dag och jag lägger märke till att om man åker på låga varv dvs ca 1000rpm så går det bra när man gasar men vid ca 1400 så börjar de dåna/vibrera så avtar det vid 2000rpm

men hela tiden så vibrerar det lite vid belastning och lite mer vid motorbroms.

Kanske är sånt man måste stå ut med på en gammal 240

Mvh
I Haynes Gör-det-själv-handbok står:

"Märk också de två axelhalvornas läge i förhållande till varandra. Axeln balanseras som en enhet; felaktig hopsättning kan därför orsaka vibrationer."
Pozze skrev:
I Haynes Gör-det-själv-handbok står:

"Märk också de två axelhalvornas läge i förhållande till varandra. Axeln balanseras som en enhet; felaktig hopsättning kan därför orsaka vibrationer."
Ja men de kan inte vara kardan vibrationer, då skulle de inte sluta vibrera när den inte blir belastad.

mvh
Jo. Om kardan är felaktigt ihopsatt (i splinesen) blir det en sorts "vridningsvibration". Den tas ofta upp av det spel som finns i bakaxelväxel/växellåda om belastningen upphör, men gör sig påmind direkt vid pådrag. Om det är knutkors i båda ändar av en kardanaxel, måste gafflarna vara i samma plan i ändarna, annars får man vibrationer.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]