Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Lät mysko måste jag säga!
Stiften sitter i toppen btw, inte blocket!
:wink:

Låter som om den varit trimmad tidigare, eller gått mååååånga mil!
Min bästa bil jag har ägt hittils är väl volvo 360 med B200 alltså inte den med renå motorn :) ,lättsladdad startade i all väder & vind.Det enda som gick sönder på den under dom 2½ åren jag ägde den var vattenpumpen.

Min sämsta bil jag har ägt är en peugeot 205 -89 jag körde med den i en vecka sedan så rasade kopplingen samman och sen så orkade jag inte längre med den bilen.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Hmm har bara ägt ett mäke/modell på bil det är Volvo 740/5 men visst finns det saker som är positiva kontra negativa med dom. Mest positivt måste jag säga.

+Lätta och billiga att hålla på med, slitstarka, inte allt för mycket elektronik som kan strula.
- kan nog vara soppaförbrukningen nu när det springer på som det gör.

Men rent allmänt finns det fan inget att klaga på den svenska Skokartongen.
av Ricke69
Bästa:

Blir delad förstaplats mellan en 245 DL -80 och den 245 GL -86 som jag just sålt.. Kommer aldrig att glömma när jag tog mitt flyttlass och drog en omåttligt överlastad släp 70 mil söderut.. Stundtals gick det så tungt att jag fick gå ner på tvåan (PÅ E4!) Det luktade bränt mest hela tiden.. men den bara gick och gick.. och fortsatte gå ett år till efter flytten innan jag lät pensionera den pga rosten..(-80 alltså)

Sämsta:

Opel Rekord Berlina -80. Det såg ju så bra ut på pappret. Få ägare.. inte gått många mil. I retrospekt så berodde de låga miltalen nog mest på att den antagligen vägrade starta så den fick stå. Den var svårstartad kall.. den var ännu värre när den var varm.. och var den pissljummen så var det stört omöjligt. Lämnade till verkstad eftersom jag inte lyckades lösa problemet själv. Men de gick bet också. Den gick väl okej när den väl startat men det var rent pinsamt att gnugga startmotor.. vilket innebar att man som oftast lät den gå på tomgång.
Användarvisningsbild
av Kloge
Bästa-- Golf -03 har gått ca 17000 mil och när jag köpte den hade den går 8800 mil och har på denna tid endast förutom service bytt några lampor samt tempgivare. Inte rört bromsar och batteriet är fortfarande orginal!

Andra bästa-- Kadett-88. Köptes runt sekelskiftet. När jag skulle köpa den så starta den inte så jag gav säljaren ett skambud som hette duga och jag fick den för 3000 kr. Säljaren hade gjort en motortvätt så när vi bogserat hem bilen så torkade jag ur fördelarlocket och sen startade den. Drog 0,5 l/mil och jag hade den tills rosten ätit upp den.

Sämsta -- Vento-93. Upptäckte efter ett tag att taket var fullt med små små bulor. Antog att den en gång varit på taket och blivit tveksamt lagad.
Diverse elfel,motorn svårstartad i fuktigt väder,luktade illa i kupen.

Sämsta och roligaste-- 245-83 .Fick den gratis då motorn var kass. Med ungdomlig entusiasm byttes motorn och en massa rost svetsades.Den hade gått 51000 mil då jag fick den och såg ut därefter. Fick igenom den hos Sbp och var full av vansinniga fel. En vinter så frös alla dörrar utom bakluckan så all i och urstigning skedde via bakluckan. Ganska skämmigt på parkeringsplatser med mycket folk.

Gick inte att aktivera startmotorn med nyckeln så kabeln drogs om till knappen för bakrutevärmaren. Praktiskt då den knappen inte är återfjädrande när motorn var svårstartad ibland.

Fläkten gick bara på full hastighet. Bakaxeln sjöng. Säkringar som gick. Men så kul vi hade. Vi sov två i den efter blöta utekvällar,körningar med fullt med folk i skuffen.
Preskiberat nu... En gång så var det inbrott i flera bilar på parkeringen men Volvon rörde de inte trots att den alltid stod olåst med nyckeln i.
Sämsta: VW Passat V5/4-motion, fick lösas in innan leasingtiden gick ut. Ofta på verkstaden...

Bästa: S60 AWD -06, gick som en klocka.
Senast redigerad av 1 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gånger.
Den sämsta bil jag ägt är en Opel Omega 3000 som ja ägde i början på 90 talet. Den var bara ett par år gammal när den köptes. Rostade och käkade toppapackningar,en riktig skit bil helt enkelt.

Den bästa är nog den som ja har nu faktiskt.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Sämsta: Ford sierra typ -90 -91 nånting. Helt kass kvalité.
Bästa: Mercedes Benz 280s med 300d motor. Genuin bil som brädar allting annat. Motorn turbokonverterade jag för ett år sedan, 1.2 bar utan några andra modifieringar. Har nu kört 1400 gasglada och problemfria mil. Skulle önska lite bättre utväxling bara, varvar lite mycket i motorvägsfart.
av Volvosson
Sämsta/Värsta bil alla kategorier, delägare:

Subaru Leone 4WD - 1986. Den här bilen måste varit ett riktigt måndagsexemplar.
Mängder med delar byttes på denna bil. Bytte en hel del själv men ofta fick den tas
in på verkstad. Delarna var dyra, knepiga konstruktioner, specialverktyg krävdes
till många reparationer. Bultar oftast hårt fastkärvade och gick av vid demontering.
Svårigheter att beställa delar, det fanns exempelvis 4 olika avgassystem och ingen
visste vilket som var monterat från fabrik, de verkar monterat det som fanns på
hyllan just för tillfället. Bilen var aldrig helt felfri - Det dök ju upp nya hela tiden.
Dyra milkostnader!! Det enda som faktiskt fungerade klanderfritt var boxermotorn.

Sämsta, helägare:

Måste varit en 244DL 1980. Misskött bil med taskig B21. Köptes för att ha som
pendlarbil till jobbet. Ryckig och dålig tomgång, men det värsta var att bilen ibland
vägrade att starta. Byttes en hel del för att komma till rätta med problemet, men
inget hjälpte. Det var något knepigt fel med tändningen som gjorde att det inte
fanns gnista ibland. Allt utan fördelaren byttes. (Kortslutning i fördelaren? :???: )
Bilen kunde vägra start totalt ena dan, men starta hur snällt som helst nästa dag.

Bästa, helägare:

Måste bli en 164 - 1970. Den startade och gick alltid utan problem. Rostlagad lite
här och där, glapp i bakaxeln som de ofta var, men fungerade alltid till 100% och
motor+växellåda gick perfekt. Inte heller särskilt törstig på bränsle. (Manuell låda).

[squote=koolizz post_id=1622649 time=17661467[…]

Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]