Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har hittat andra trådar som berör detta lite grann, men ändå inga konkreta svar.
Utslagsbegränsare är väl att rekommendera till en V70 som ej levererats med 245 breda däck från fabrik precis som Volvo säger här: Odysseus fälg

Pris på dessa? 100-200kr/st eller?

Men hur enkelt är dessa att montera själv, vart sitter de? Hört att de är av den typen som bara sitter med 1 eller 2 bultar och kan enkelt bytas själv (för en icke bilmek :)). kanske någon som har bilder om det hjälper...

Tänkte i så fall passa på att byta begränsarna i samband med skiftet vinterhjul > sommarhjul när man ändå hissat upp bilen och hjulet är avtaget.
Senast redigerad av 1 lobbysleeper, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av henka35
lobbysleeper skrev:Har hittat andra trådar som berör detta lite grann, men ändå inga konkreta svar.
Utslagsbegränsare är väl att rekommendera till en V70 som ej levererats med 245 breda däck från fabrik precis som Volvo säger här: Odysseus fälg

Pris på dessa? 100-200kr/st eller?

Men hur enkelt är dessa att montera själv, vart sitter de? Hört att de är av den typen som bara sitter med 1 eller 2 bultar och kan enkelt bytas själv (för en icke bilmek :)). kanske någon som har bilder om det hjälper...

Tänkte i så fall passa på att byta begränsarna i samband med skiftet vinterhjul > sommarhjul när man ändå hissat upp bilen och hjulet är avtaget.
Delarna kostar 238 kr och jobbet tar volvo 1700 kr för. Man monterar en stoppbricka i styrningen och byter dammasker.
Jag har köpt satsen men inte monterat ännu. Funderar på om man behöver dem?

//Henrik
Usch då, hade förhoppningar att det skulle vara något liknande som till V70N enligt denna tråd Styrutslagsbegränsare V70 -04
Där man bara verkar behöva byta styrstoppet, och inga andra större ingrepp.

Vet inte om man behöver hela kitet du nämner, men jag gissar att jag kommer prova sätta på 18-tumarna på vårkanten och se efter själv om det skrapar i (om det inte finns en billig lösning för ett par hundralappar dvs).
Nu när sommardäcken är på så kan jag svara till mig själv och andra att jag tills vidare struntar i utslagsbegränsare. Hjulet skrapar inte i skärmen/hjulhuset vid fullt rattutslag. Och det finns lite luft kvar om man känner med handen, kanske 1-2cm, inte kollat exakt ännu men ska försöka se efter inom kort på något sätt utan att behöva hissa upp bilen.

Enda risken är väl om bilen gungar till (pga trottoarkant, ojämn terräng, etc) samtidigt som man svänger fullt. Eller kanske fickparkerar i backe med nosen nedåt, så dämparna trycks ihop lite extra...

Personligen ser jag inte dessa som några vanligt förekommande scenarion i min vardag så jag känner mig ganska trygg, och iaktar istället lite extra försiktighet som jag behöver utföra någon sådan manöver.
Användarvisningsbild
av henka35
lobbysleeper skrev:Nu när sommardäcken är på så kan jag svara till mig själv och andra att jag tills vidare struntar i utslagsbegränsare. Hjulet skrapar inte i skärmen/hjulhuset vid fullt rattutslag. Och det finns lite luft kvar om man känner med handen, kanske 1-2cm, inte kollat exakt ännu men ska försöka se efter inom kort på något sätt utan att behöva hissa upp bilen.

Enda risken är väl om bilen gungar till (pga trottoarkant, ojämn terräng, etc) samtidigt som man svänger fullt. Eller kanske fickparkerar i backe med nosen nedåt, så dämparna trycks ihop lite extra...

Personligen ser jag inte dessa som några vanligt förekommande scenarion i min vardag så jag känner mig ganska trygg, och iaktar istället lite extra försiktighet som jag behöver utföra någon sådan manöver.
Håller med dig, det gick bra på min med utan dessa...

//Henrik

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]