Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Jag har en V70 2007 som jag behöver byta rattvinkelgivaren på. Funderar på om jag ska göra det själv eller lämna in på verkstad. Det som ororar mig är att hantera airbagen. Man måste ju lossa den. Jag är ju rädd att den ska smälla i synen på mig när jag startar bilen efter bytet. Jag vet ju att man ska lossa minuskabeln innan man börjar. Vad säger ni, behöver man oroa sig?
Arnold skrev:Jag är ju rädd att den ska smälla i synen på mig när jag startar bilen efter bytet.
Ett råd som jag har fått här på jagrullar är att vrida tändningsnyckeln till läge två innan man återansluter startbatteriets poler och minuspolen sist.
Eftersom tändningsnyckeln då är i läge två när man ansluter startbatteriet så bör man vara långt från ratten och förarsätet när elströmmen blir påkopplad och en eventuell krockkudde utlöses om jag fattar det rätt.
Vad som är rätt eller fel vet inte jag. Detta är bara ett råd som jag har fått här på jagrullar, så jag försöker alltid komma ihåg att vrida tändningsnyckeln till läge två innan jag ansluter startbatteriets poler.
Rätta mig gärna om jag har fel.
av Arnold
Råraksätaren skrev: Igår, 22:07
Arnold skrev:Jag är ju rädd att den ska smälla i synen på mig när jag startar bilen efter bytet.
Ett råd som jag har fått här på jagrullar är att vrida tändningsnyckeln till läge två innan man återansluter startbatteriets poler och minuspolen sist.
Eftersom tändningsnyckeln då är i läge två när man ansluter startbatteriet så bör man vara långt från ratten och förarsätet när elströmmen blir påkopplad och en eventuell krockkudde utlöses om jag fattar det rätt.
Vad som är rätt eller fel vet inte jag. Detta är bara ett råd som jag har fått här på jagrullar, så jag försöker alltid komma ihåg att vrida tändningsnyckeln till läge två innan jag ansluter startbatteriets poler.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tror att jag läst det tidigare. Det låter förnuftigt. Tack!
Vilka vinterdäck 2026/2027?

I nästa nummer av Teknikens värld som […]

Jag har problem med vibrationer i pedaler och i g[…]

Minns jag helt fel eller kostade inte Classic Se[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja, det måste man väl säga att de […]