Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
Denver skrev: fre 14 mar 2025, 20:05 Risken för Vattenplaning ökar nog med bredare, vad jag kan förstå så är 245x18 på 8tums fälg smalast tillåtna. Eller är det en rekommendation?
Det är dimensionen V60 har på sina 18x8 . 235/45-18 . men vill du ha 245/45 funkar ju såklart.
av 246
KalleJ skrev:
Denver skrev:Risken för Vattenplaning ökar nog med bredare, vad jag kan förstå så är 245x18 på 8tums fälg smalast tillåtna. Eller är det en rekommendation?
Tillåtet? På vilket sätt
225 på 8" funkar fint.

https://www.tyres-pneus-online.co.uk/ty ... dvice.html
Tror TS bla undrar om det är tillåtet med däck som inte klarar belastningsindex.
Vill minnas att 235/50 har 98 vilket inte är godkänt till V90?
Användarvisningsbild
av ShogunX
De flesta 235/50-18 har lastindex 101 och det lägsta lastindex rekommenderat av Volvo för S/V90 (laddhybrid) är 99 (245/40-20).
Användarvisningsbild
av ShogunX
Sulten skrev: tor 13 mar 2025, 15:37Tänk också på vinter i snö, där det är stor skillnad i manövrerbarhet mellan breda och smala däck.
I korthet kan man säga att både smala och breda däck har olika bra och dåliga egenskaper i exemplet du nämner. Exempelvis motiveras smala däck genom att de lättare skär igenom snö via ett lägre rullmotstånd. Vid kurvtagningar i snö hjälper inte det lägre rullmotståndet bilen att behålla grepp och det är då till en större fördel med bredare däck. Vidare kan smala däck motiveras då man ofta håller lägre hastigheter vid kurvtagning än vid körning rakt fram.

I situationer med mycket vatten på vägbanan gäller nästan samma sak som vid körning i snö; då skär bilen med de smalare däcken bekant igenom vattnet och beter sig ganska opåverkad, trots höga hastigheter. Bilen med bredare däck möter ofta på ett betydligt mer dramatiskt motstånd som känns i hela bilen och i värsta fall kan leda till allvarlig vattenplaning.

Däremot brukar man göra skillnad på en vägbana som är vattenfylld (eller har områden av djupare pölar) och på en vanlig våt vägbana. I det första fallet är bredare däck i nästan alltid i ett underläge mot de smalare men inte i det andra fallet där det bredare ger mer kontaktyta för friktion att bildas.

Värt att inte glömma bort är att även om däcken för många bilmodeller har blivit bredare med tiden har också majoriteten av bilarna växt i storlek. Medan däcken för vanlig bil från tidigt 2000-tal anses vara smala (och än idag mer fördelaktiga) bör man inte bortse helt ifrån att om man omvandlar samma bil till storleken av en XC90 ökar givetvis även däckbredden.
av Denver
Efter 100 mil på sommardäck så tycker jag att de är tystare än dubbdäcken, men bara lite.
Bilen är välisolerad. Skulle gärna ha 18x8 fälg och smalare däck
Användarvisningsbild
av ShogunX
Då hade jag valt fälgar på 18x8” ihop med ett par mjukare däck med dimension 245/45-18 eller 235/50-18.
Användarvisningsbild
av apersson850
Bytte till mina sommardäck igår. 275/45 R20. Tycker de känns rätt bra på bilen.

Hjulen kommer inte att sticka utanför hjulhus[…]

Går det lättare om du rullar och anpass[…]

S90 Facelift MY26

Den blir allt bra snygg men har ju dessvärre […]

Svågern fick igång bilen med sin bat[…]