Sulten skrev: ↑tor 13 mar 2025, 15:37Tänk också på vinter i snö, där det är stor skillnad i manövrerbarhet mellan breda och smala däck.
I korthet kan man säga att både smala och breda däck har olika bra och dåliga egenskaper i exemplet du nämner. Exempelvis motiveras smala däck genom att de lättare skär igenom snö via ett lägre rullmotstånd. Vid kurvtagningar i snö hjälper inte det lägre rullmotståndet bilen att behålla grepp och det är då till en större fördel med bredare däck. Vidare kan smala däck motiveras då man ofta håller lägre hastigheter vid kurvtagning än vid körning rakt fram.
I situationer med mycket vatten på vägbanan gäller nästan samma sak som vid körning i snö; då skär bilen med de smalare däcken bekant igenom vattnet och beter sig ganska opåverkad, trots höga hastigheter. Bilen med bredare däck möter ofta på ett betydligt mer dramatiskt motstånd som känns i hela bilen och i värsta fall kan leda till allvarlig vattenplaning.
Däremot brukar man göra skillnad på en vägbana som är vattenfylld (eller har områden av djupare pölar) och på en vanlig våt vägbana. I det första fallet är bredare däck i nästan alltid i ett underläge mot de smalare men inte i det andra fallet där det bredare ger mer kontaktyta för friktion att bildas.
Värt att inte glömma bort är att även om däcken för många bilmodeller har blivit bredare med tiden har också majoriteten av bilarna växt i storlek. Medan däcken för vanlig bil från tidigt 2000-tal anses vara smala (och än idag mer fördelaktiga) bör man inte bortse helt ifrån att om man omvandlar samma bil till storleken av en XC90 ökar givetvis även däckbredden.