Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Någon som sitter på fakta kring dessa? Går dessa dämpare att hitta nånstans?? eller är det omöjligt..
Någon som har fina begagnade att sälja?

Idag sitter det vanliga dämpare på bilen.. men önskar nivåreglering till den! Går det inte att hitta.. har någon lyckats styva upp bakvagnen så den inte sjunker ihop för mycket när man hänger på en släpvagn/husvagn?

Mvh M
Köpte nya på Volvo för några år sedan, vet inte om de utgått sen dess. 8500 kr för paret, dyrare nu säkert...

Ska du köra med vanliga dämpare behöver du byta bladfjädern mot en för bil utan nivåreglering, annars sjunker den bak.
www.skandix.de har i lager, det skiljer mellan 4-dörrars och 5-dörrars. Vad har du?

Som sagt tidigare är bladfjädern anpassad till nivomat eller inte nivomat.
Kan också tilläggas att Skandix har nyproduktion på bladfjäder till både med- och utan nivåreglering. Byta fjäder blir något billigare än nya dämpare (om man gör det själv) men det är ett jäkla pyssel jämfört med att skruva i nya dämpare.
Detta är en 964, jag tycker det ser ut att vara dämparen längst ner " 1004849
9173200" Men när jag trycker på den så kommer man till nästa bild.. och då står det att "vissa delar på bilden passar inte din bil".. men ja ser inte vilka delar som inte gör de. Om ja skulle köpa dom dämparna så passar väll dom att bara muttra dit?? men bilen kan nu bli konstigt hög eftersom jag borde byta bladfjädern också som ska vara anpassad till nivåmatdämpare?

Rätt?

Som sagt bilen är en bil som har vanlig dämpare idag.. men man kan inte hänga på nått speciellt på kroken.. då blir den för låg :(

Mvh M

Mvh M
Jag tycker du verkar dra rätt slutsatser. 1004849 är nivomat till en 964-95 som jag tolkar det, dom skall då matchas ihop med bladfjäder 6819300 om jag förstår det rätt.

Är du säker på att din bil inte haft nivomat i sitt tidigare liv så att du redan har rätt bladfjäder för nivomat? Det skulle isåfall mförklara varför den säckar så tydligt när du använder kroken? Nivomatfjädern är ju klenare än dem bladfjädern som är till för bilar utan nivomat. Att byta dämpare är enkelt, att byta bladfjäder allt annat än enkelt.

Nu när jag tittar på scandix finns inte dämparna i laget, men jag är ganska säker på att jag sett att de funnits någonstans de senare månaderna. Om du håller utkik på tradera och andra säljsiter kan du fisk upp beggade som säkert duger och kommer vara ljusår billagre än nya (7-8000kr/st).
Tror ni möjligen det går hitta några coilovers man kan fula in och behålla bladfjädern för nivomat på plats?
Skulle börja ge mig på att göra ordning S90n för säsongen och upptäckte att jag knappt ens får in två fingrar mellan hjul och skärm höger bak :-(
Jag tror det är för trångt för coilovers, stötdämparen går ju upp i karrosen, det går inte att få en fjäder runt den.

Jag TROR att nivomaterna kan behöva en viss rörelse för att "jobba upp sig", har den stått en hel vinter kan den nog sjunka lite även om nivomaterna är friska.
Mja, jag har kört kanske 20 mil sen jag smög ut den här om veckan när det blev lite varmt, men sen har den stått ungefär en vecka innan jag började plocka med den nu.
Den har alltid varit lite lägre i baken än fronten, som har nyare dämpare och fjädrar, de åren jag ägt den. Jag tänker att egentligen borde det vara samma?
Tänkte att coils brukar vara lite smalare än en "traditionell" dämpare och fjäder och att nivomaterna i sin tur är lite grövre än traditionella dämpare, men det kanske är önsketänk :-D
Tyvärr önsketänkande, dämparen är bara 4-5cm i diameter på själva ”kolvdelen” som smyger upp i karossen.

Vad fint det ser ut! Känner det bara så[…]

Felsökning av vattenpump

Hej! Ska remhjulet till vattenpumpen snurra s&arin[…]

Har du provat att värma på ytterkoppen?[…]

Tunna repor på dörr

Autosol är smått magiskt; grov- och fin[…]