Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1605287
V70 2011 2.5T har följande fel symtom. Ojämn tomgång, i bland hög 1200. Saknar kraft, drar mycket bränsle. Ibland dör motorn under körning 50km/h senast idag dog efter att jag stod vid rödljus kom bara 5m. Inga lampor tänds på instrumentet när den dör.

Jag har tillgång till vida och nu till det otroliga. Hur kan lambdavärdet gå i taket ”16.0”när jag motorbromsar?

Alla andra värden tycker jag ser bra ut. Jag har nog luft läckage på sug sidan men 16 i lambda? Motor lampan ja den är tänd. Läst ut och nollat. Jag ska läsa ut i morgon igen och jämföra felkoderna. Jag har bytt lambdasond till en bättre begagnad som jag tror är hel.

Vad tror ni?
#1605358
KjellinJ skrev: ons 26 mar 2025, 18:17 Jag har fortfarande öppningstider på spridarna när jag motorbromsar.
Är du över det kritiska motorvarvet (var 1500 förr, tror det är sänkt till 1200 på nyare bilar) så ska spridarna stänga helt när man motorbromsar. Alltså med helt släppt gaspedal. På lägre varvtal så skickar man dock in bränsle, vet inte varför.
Om du har öppningstider på relativt höga varv låter det som att motorstyrningen inte inser att du motorbromsar..
MAP-givare OK?
#1605360
Alla givare ser ut att svara som de ska map’en också men den är lite seg kan jag tycka. Jag ska ut nu och läsa felkoder och se över livevärden som jag spelat in under två dagar. Den stänger aldrig spridarna oavsett varvtal. Det räcker med minsta lilla motorbroms och lambdan sticker, jag behöver inte ens känna att den motorbromsar.
#1605361
Har du kollat MAP:ens vakuumanslutning? Slangen hade torrsprickor på min V70 så det läckte in luft.
MAP-sensorn mätte snällt (fel) insugsundertryck och insåg förstås inte att något var galet..
#1605370
Bild[/img]Lambdan skenar när gasspjället stängs över 1200-1300rpm.

Spridarnas öppningstider går aldrig under 1,2ms oavsett varvtal vid motorbromsning.

ECU luft temperatur-40. Insugs temperatur +8. Yttertemperatur enligt instrumentpanel +6.

Map vid tomgång 8-10kg/h, vid kraftig gas i friläge sticker den upp över 250kg/h en kort stund hinner precis se rusningen.

Laddning vid acceleration typ 1,3.

Jag ska börja läck söka i morgon. Men misstänker att jag har en eller flera back ventiler på tryck sidan som är defekta. Eller att lambdan rent av är defekt trotts allt. Ska beställa en ny den har ju ändå suttit många mil och år.
Bilagor
IMG_9460.jpeg
IMG_9460.jpeg (5.53 MiB) Visad 5065 gånger
IMG_9461.jpeg
IMG_9461.jpeg (4.48 MiB) Visad 5067 gånger
IMG_9458.jpeg
IMG_9458.jpeg (3.32 MiB) Visad 5099 gånger
IMG_9459.jpeg
IMG_9459.jpeg (3.41 MiB) Visad 5099 gånger
IMG_9447.jpeg
IMG_9447.jpeg (5.04 MiB) Visad 5099 gånger

Hjulen kommer inte att sticka utanför hjulhus[…]

Går det lättare om du rullar och anpass[…]

S90 Facelift MY26

Den blir allt bra snygg men har ju dessvärre […]

Svågern fick igång bilen med sin bat[…]