Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tengin
Som SnurreSprätt skriver så låter det troligt att du har en bil med limmade splines.

Jag hade samma problem på min förra XC70 när jag skulle byta hjullager på den. Testade allt jag hade tillgängligt. Lufthammare, lånad stor borrhammare, slägga och spätt, rostlösare i mängder, värme (tyvärr ingen MAP-gas eller gassvets) to name but a few.

Slutade med ett litet besök hos den enda verkstaden i Malmö jag litar på som till slut fick använda en hydraulpress för att få loss hjulnavet från drivknuten. De hade förståelse för att jag inte hade fått loss det med "vanliga" medel.
av JompaS70
@tengin,

Ja jag känner mig rätt säker på detta också :-( Tycker Volvo skulle ta in dessa på Goodwill och fixa skiten :-D

Blir till att fixa ny spindel, styrled, spindelled, samt drivaxel :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
JompaS70 skrev: ons 26 mar 2025, 18:25 Tycker Volvo skulle ta in dessa på Goodwill och fixa skiten :-D
Blir till att fixa ny spindel, styrled, spindelled, samt drivaxel :-/
Garantin har nog gått ut :-D
Räcker det inte att byta ytterknut och lager? Ny krans får du ju på köpet :-)
av JompaS70
@Erik Å,

Jo, kanske. Får man av knuten då om den sitter fast i lagret? Alltså går det att få knuten igenom spindel. :-/

EDIT: Kollat lite och yttre drivknuten går aldrig igenom spindeln, sen blir det nog jäkligt svårt att komma åt skruvarna som håller hjullagret på plats :-(
av JompaS70
Är det någon som vet om drivaxeln är samma på flera motoralternativ och modeller? Automat och awd kan jag förstå skiljer men diesel och icke turbo då?

Samma med spindel. Passar dessa mellan olika modeller?

Gäller ju en V70 2,5t 209hk årsmodell 2005

Hjulen kommer inte att sticka utanför hjulhus[…]

Går det lättare om du rullar och anpass[…]

S90 Facelift MY26

Den blir allt bra snygg men har ju dessvärre […]

Svågern fick igång bilen med sin bat[…]