Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
ErikT skrev: ons 05 nov 2014, 18:15 Du kan också bakfylla bromssystemet med bromsvätska. D.v.s. du tar en oljekanna med pumpfunktion och ansluter en slang från kannans oljerör och ansluter den till bromsokets luftningsnippel.
Först måste du fylla slangen med bromsvätska ända in till luftningsnippeln, sedan lossar du luftningsnippel och börjar fylla på.
Du fyller på från alla oken tills nivån kommer upp i bromsvätskebehållaren, fördelen är att luft letar sig upp och bromsvätska letar sig ner.
Det betyder att vätskan inte behöver rinna igenom pumpenheten och dess kanaler och dra med sig luft vidare ner i pumpenheten och bromsrören.
Med bakfyllning så kommer bromsvätskan att enligt fysikens lagar tränga undan luften och det är mindre risk för luftbubblor/luftfickor i bromssystemet.

/ErikT
Hej Erik, väldigt intressant 👍.. Jag anar att jag har luft 'i motorrummet' (på V50 förvisso) efter att ha bytt alla bromsoken och avluftat med 2-mans-metoden (dock inte förrän dan efter på frambromsarna).. Skulle ditt tips lyckas avlufta både huvudcylindern och abs-modulen alltså? Utan inblandning av vida
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det inte risk att man trycker in smuts som samlats vid luftningsnippeln in i bromssystemet? Bromsoken är inte den renaste miljön på en bil, och gummihatten på nippeln är ju inte direkt hermetiskt tät ;-)
av Okalettos
Erik Å skrev: ons 26 mar 2025, 17:08 Är det inte risk att man trycker in smuts som samlats vid luftningsnippeln in i bromssystemet? Bromsoken är inte den renaste miljön på en bil, och gummihatten på nippeln är ju inte direkt hermetiskt tät ;-)
Hej ErikÅ ;-), jo, men har precis bytt samtliga bromsok 👍
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: ons 26 mar 2025, 16:52 Jag anar att jag har luft 'i motorrummet' (på V50 förvisso) efter att ha bytt alla bromsoken och avluftat med 2-mans-metoden (dock inte förrän dan efter på frambromsarna)..
Har du tänkt tanken att om du trycker tillbaka kolvarna i bromsoken så backspolar man faktiskt huvudcylinder och abs-enhet? All eventuell luft likaså gammal bromsvätska hamnar i bromsvätskebehållaren.. Bra eller dåligt hmm :-D
av Okalettos
Erik Å skrev: ons 26 mar 2025, 17:19
Okalettos skrev: ons 26 mar 2025, 16:52 Jag anar att jag har luft 'i motorrummet' (på V50 förvisso) efter att ha bytt alla bromsoken och avluftat med 2-mans-metoden (dock inte förrän dan efter på frambromsarna)..
Har du tänkt tanken att om du trycker tillbaka kolvarna i bromsoken så backspolar man faktiskt huvudcylinder och abs-enhet? All eventuell luft likaså gammal bromsvätska hamnar i bromsvätskebehållaren.. Bra eller dåligt hmm :-D
Nej det har inte slagit mig, men det har du rätt i.. Känner dock verkligen inte för att ta loss alla oken (nya) :-)..
Men vet du om man verkligen avluftar abs-modulen?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det brukar gå att trycka tillbaka kolvarna med allt på plats, det gör jag ju med ett maskrosjärn genom fälgarna en gång i veckan :-D
viewtopic.php?f=16&t=153676&p=1358592

Har svårt att tro att luftbubblor skulle kunna bita sig fast i ABS-modulen men jag har ingen fakta.. :-)
av Okalettos
Erik Å skrev: ons 26 mar 2025, 18:03 Det brukar gå att trycka tillbaka kolvarna med allt på plats, det gör jag ju med ett maskrosjärn genom fälgarna en gång i veckan :-D
viewtopic.php?f=16&t=153676&p=1358592
Ja på frambromsarna kan det möjligen fungera på V50 (som jag har) kanske ;-).. Men, föredrar att skapa ett tryggare flöde vid avluftning 🤔🙂.. För motionering är dock maskros-verktyget fiffigt 👍🙂
Oljud AC Kompressor

Kan ju gå att byta lager, finns en trå[…]

Teoretiskt gäller det ju från dagen f&o[…]

Det alternativet har jag inte i min bil. Det finns[…]

Vi som beställt EX90

Park Assist är inte aktiverat än i mjukv[…]