Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Snart är det dax att byta till sommardäck, så jag tänkte passa på och byta bromsvätska, jag läste på ett forum att man kan suga ut all bromsvätska i behållaren då man inte kommer ända ner till bromscylindern och får inte in någon luft.

Stämmer det att jag kan suga ut 95% i behållaren och fylla på med ny bromsvätska innan jag öppnar nippeln?

Tack på förhand
Robotic skrev:Hej!

Snart är det dax att byta till sommardäck, så jag tänkte passa på och byta bromsvätska, jag läste på ett forum att man kan suga ut all bromsvätska i behållaren då man inte kommer ända ner till bromscylindern och får inte in någon luft.

Stämmer det att jag kan suga ut 95% i behållaren och fylla på med ny bromsvätska innan jag öppnar nippeln?

Tack på förhand
Hoppas att du inte bara byter i behållaren. Lite oklart i inlägget.

/Thomas
Funk skrev: lör 22 mar 2025, 08:16
Robotic skrev:Hej!

Tack på förhand
Hoppas att du inte bara byter i behållaren. Lite oklart i inlägget.

/Thomas
Hej Thomas.

Innan jag öppnar nippeln så vill jag tömma behållaren, jag har alltid trott att det kommer in luft i systemet om man suger ut 95% av bromsvätskan.
Det kommer inte in någon luft i huvudcylindern med stängda nipplar, om du inte rör pedalen. Även om det skulle komma in luft, är det bara att vänta på att det kommer ut genom nipplen igen.
jag öppnade nipplarna sedan fick det droppa på medans jag bytte till vinterdäck och städade ur bilen, fyllde på i koppen ett par gånger under tiden, rätt el fel, ingen aning, men det funkade iaf.
Derank skrev: sön 23 mar 2025, 15:19 jag öppnade nipplarna sedan fick det droppa på medans jag bytte till vinterdäck och städade ur bilen, fyllde på i koppen ett par gånger under tiden, rätt el fel, ingen aning, men det funkade iaf.
Intressant, kommer det inte in luft om man öppnar nippeln och låter det rinna ur sakta hela tiden? Bromsen tar precis som innan?
-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Det är inte säkert att ETS tänds om[…]

Vad fint det ser ut! Känner det bara så[…]

Felsökning av vattenpump

Hej! Ska remhjulet till vattenpumpen snurra s&arin[…]

S70, batteri/el-fel

Tjena, Finns det någon på tråden[…]