Storlek och bredd väljs utifrån utseende eller komfort inom ramen för vad tillverkaren anger.
Bredare med lägre profil väljs om utseende är primärt och minsta bredd och högre profil om komfort är viktigast.
Sedan skiljer det mellan tillverkare, modell, mönster, etc.
Väghållning behöver "vanliga" bilägare inte fundera på om man väljer ett känd tillverkare, möjligtvis vattenplaning men det blir en fråga om hastighet i kombination med regnmängd och vägbanan slitage. Vill man köra lite på bana så blir väghållning en parameter, men även där klarar inte 99% av förarna köra "skiten" ur vanliga standarddäck oberoende av lite skillnad i storlek. bredd och profil.
Sedan att klara att undvika ev. olycka har det ingen betydelse, där har vi bilens olika hjälpsystem, utgår från de bilar som forumdelen avser och att man har dem aktiverade som är avgörande i många situationer med abs, autobroms, ev. undanstyrning, osv, tillsammans med bilarnas totala väghållning och självklart förarens förmåga. Däcken påverkar när de blir slitna och tappar sin ursprungliga egenskaper oberoende av bredd, osv.
Så välj däck utifrån om utseende är viktigt eller komfort.
