Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur funkar kombinationen AWD + byta endast två av däcken? Riskerar du inte knas med fyrhjulsdriften när rullomkretsen diffar? :oops:
Oddsen är att en XC90 -22 är en T8, dvs med elektrisk bakaxel. Med en sådan ska det inte vara något problem att rullomkretsen diffar mellan fram och bakdäck.

Även om det är en bil med Haldex, så klarar den också olika rullomkrets. Det är bilar med kontinuerlig fyrhjulsdrift, typ Audi med Torsen-diff som är känsliga.

Jag brukar skifta hjul mellan fram och bakaxel för att undvika att slita ut ett par i förtid. Det ger i mitt tycke ett mer förutsägbart väguppträdande.

Min önskan om förutsägbart väguppträdande gör också att jag inte skulle blanda olika tillverkare av däck på någon bil jag kör någon längre sträcka med.
av KalleJ
Malmstroem skrev:
Jag brukar skifta hjul mellan fram och bakaxel för att undvika att slita ut ett par i förtid. Det ger i mitt tycke ett mer förutsägbart väguppträdande.

Min önskan om förutsägbart väguppträdande gör också att jag inte skulle blanda olika tillverkare av däck på någon bil jag kör någon längre sträcka med.
Haha tvärt om hur jag gör, sliter ut framdäcken köper nya och sätter bakdäcken fram. Sen nya fram när de är slut också, så varannan uppsättning slits ut samtidigt ungefär.
Sommardäcken är blandade mellan axlarna. Vinterdäcken samma runt om dok.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det stämmer att det går bra att byta ut endast två däck. På somliga bilmodeller kan det vara mer känsligt men i de flesta fall, inklusive detta, går det bra.

Skulle egentligen ha skiftat fram- och bakhjulen på min S60 under de senaste åren men jag måste ha slarvat med det och nästkommande sommar är det dags att byta ut två däck. På min V40 har jag helt nya däck och behöver inte tänka på skiftet förrän nästa år.
goranbtkemi skrev: tis 18 mar 2025, 19:46 NCS däck satt på från början, men har svårt själv att tro att det gör så stor skillnad. Mest skoj är att volvo i eslöv tar 6800kr för samma däck som dackleader tar 3600kr
NCS(pirelli) eller motsvarande vad goodyear, michelin, continental har sin teknik det är same shit, foam bit för att dämpa ljud.. Jag kan garantera att du inte kommer känna någon stor skillnad om du väljer ett billigare däck som inte har foam i. vill du komma billigt för 4däck i din dimension är hankook ventus s1 evo3 inte är dåligt val. https://www.dackleader.se/bildack/hanko ... ason%253DS 2500/däck(som kalle rekommendera på första sidan). men om du vill prova , goodyear f1 är definitivt ett bra däck också..
Användarvisningsbild
av ShogunX
Håller med ovan om att du inte lär märka någon större skillnad. Med en dimension som 275/35-22 är ljudnivån i kupén ganska långt ifrån vad man kan räkna som tyst i de flesta bilar och i sådana dimensioner tycker jag inte att dagens ljuddämpade däck riktigt levererar. Medan ljuddämpade däck är en teknik som kan hjälpa med att få ner ljudnivån är det i dagsläget oftast inte värt priset man får betala per däck. Jag tycker personligen att tekniken gör större skillnad gällande mindre hjul där däckets bredd och profil ofta är större. I ett fall då man väljer mindre hjul för att bli av med en del däckljud kan man också gott strunta i det ljuddämpade utbudet och istället sikta in sig på en uppsättning mjukare däck.

Hade tidigare en bil med däckdimension 265/35-20 fram och 295/30-20 bak. Utan att bilmodellen tillhörde något ultralyxsegment var den väldigt välisolerad. Vad som däremot hördes tydligt i kupén var just däckljud, trots hjul med däck som var ljuddämpade och modellspecifika. Provade en uppsättning hjul med betydligt mjukare däck (utan ljuddämpning) och dimension 255/45-19 och 285/40-19; däck med mindre bredd och högre profil. Det gav en klar förbättring. På grund av andra skäl monterades originalhjulen tillbaka och jag släppte tanken om en tystare kupé.
av AndS
Storlek och bredd väljs utifrån utseende eller komfort inom ramen för vad tillverkaren anger.
Bredare med lägre profil väljs om utseende är primärt och minsta bredd och högre profil om komfort är viktigast.
Sedan skiljer det mellan tillverkare, modell, mönster, etc.
Väghållning behöver "vanliga" bilägare inte fundera på om man väljer ett känd tillverkare, möjligtvis vattenplaning men det blir en fråga om hastighet i kombination med regnmängd och vägbanan slitage. Vill man köra lite på bana så blir väghållning en parameter, men även där klarar inte 99% av förarna köra "skiten" ur vanliga standarddäck oberoende av lite skillnad i storlek. bredd och profil.
Sedan att klara att undvika ev. olycka har det ingen betydelse, där har vi bilens olika hjälpsystem, utgår från de bilar som forumdelen avser och att man har dem aktiverade som är avgörande i många situationer med abs, autobroms, ev. undanstyrning, osv, tillsammans med bilarnas totala väghållning och självklart förarens förmåga. Däcken påverkar när de blir slitna och tappar sin ursprungliga egenskaper oberoende av bredd, osv.

Så välj däck utifrån om utseende är viktigt eller komfort. :-)
Autostart parkeringsvärmare?

Testat detta? . Screenshot_20250418_093057_Samsun[…]

Oljud AC Kompressor

Kan ju gå att byta lager, finns en trå[…]

Teoretiskt gäller det ju från dagen f&o[…]

Vi som beställt EX90

Park Assist är inte aktiverat än i mjukv[…]