Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvov70n2 skrev:Fyfan förlåt mig jag har trot att det har varit spridarna som låter men det är tomgångs ventilen/motor som låter hela tiden
Den ska vara tyst den också med bara tändning på. Men det är samma kabel met spänning som till spridarna. Det är på minussidan som det styrs.
Jordningen görs i bränsleboxen. Men, signalen jordas externt i skruvarna på insuget som fäster bränsleröret. Kolla där, och löda gärna kabelskorna.
lennarte skrev: sön 16 feb 2025, 14:25
Volvov70n2 skrev:Fyfan förlåt mig jag har trot att det har varit spridarna som låter men det är tomgångs ventilen/motor som låter hela tiden
Den ska vara tyst den också med bara tändning på. Men det är samma kabel met spänning som till spridarna. Det är på minussidan som det styrs.
Jordningen görs i bränsleboxen. Men, signalen jordas externt i skruvarna på insuget som fäster bränsleröret. Kolla där, och löda gärna kabelskorna.
Har kollat där och rengjort och det ser bra ut spridarna när tändningen är på får 12,4v på båda stiften
Och tomgångs motorn har ju 3 stift och då antar jag att ena stiftet är signal för när motorn går runt och sen fast det ett stift i mitten med 12,4v och sen fanns det ett stift som va minus antar jag för när jag prova att mätta på den och på + så stod det 12,4v
Volvov70n2 skrev:Och tomgångs motorn har ju 3 stift och då antar jag att ena stiftet är signal för när motorn går runt
På LH2.2 är det samma kabel med + 12V från bränslereläet som till bränslepumparna, lampdasonden och spridare. Sedan är där 2 kablar till bränsleboxen, båda jordkablar. På detta schema finns inget spridarrelä, så det är från en 240 föemodar jag

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ ... ge=1815297
lennarte skrev: tis 18 feb 2025, 06:01
Volvov70n2 skrev:Och tomgångs motorn har ju 3 stift och då antar jag att ena stiftet är signal för när motorn går runt
På LH2.2 är det samma kabel med + 12V från bränslereläet som till bränslepumparna, lampdasonden och spridare. Sedan är där 2 kablar till bränsleboxen, båda jordkablar. På detta schema finns inget spridarrelä, så det är från en 240 föemodar jag

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ ... ge=1815297
Okej jag förstår mig knappt inte på det där elschemat :-/
Där är 2 st anslutningar på tändspole (3 st med tändkablen) märkta 1 och 15. 15 är spänning vid "tändning på" och 1 ska vara blinkande spänning på när startmotorn "går runt". Blinkar det inte är felet någonstans efter tändspolen. Kan vara Hallgivaren, men där är även tänd modul/förstärkare. Även jord problem kan förekomma.
Här är en lista på förekommande tänd och bränsle system. Du har bränsle system LH Jetronic 2.2. Visserligen visar det en FT motor, men det är samma. Tänd systemet är EZ 117K, även denna är en FT motor. Men i huvudsak är det samma. Det står även var jordpunkterna är och vilka kopplingsplintar det går igenom. Kan du skriva ut dom är det lättare att kolla bå dom

https://www.autoelectric.ru/auto/volvo/ ... 740-89.htm
lennarte skrev: ons 19 feb 2025, 10:44 Där är 2 st anslutningar på tändspole (3 st med tändkablen) märkta 1 och 15. 15 är spänning vid "tändning på" och 1 ska vara blinkande spänning på när startmotorn "går runt". Blinkar det inte är felet någonstans efter tändspolen. Kan vara Hallgivaren, men där är även tänd modul/förstärkare. Även jord problem kan förekomma.
Här är en lista på förekommande tänd och bränsle system. Du har bränsle system LH Jetronic 2.2. Visserligen visar det en FT motor, men det är samma. Tänd systemet är EZ 117K, även denna är en FT motor. Men i huvudsak är det samma. Det står även var jordpunkterna är och vilka kopplingsplintar det går igenom. Kan du skriva ut dom är det lättare att kolla bå dom

https://www.autoelectric.ru/auto/volvo/ ... 740-89.htm
Okej jag har kollat över dom flesta jordpunkter och gjort rent och kollat och vid tändspolen på 1 så blinkar det inte när man drar runt motorn
Men vaa nu kommer det soppa igen???!!?? Hur kan det komma soppa nu riktigt konstigt och när jag mäter hall givaren så står den på fem volt sen när man typ snurrat motor ett halvt varv så går voltmätaren ner till 0,04v och då kommer det soppa
Då finns det hopp..... Om du mäter på tändspolen (1) "hoppa" mellan ungefär och upp ovh ner. Oftast hinner visningen med så det visar något mitt emellan.
Volvo Cars App

Numera kan en telefon vara ansluten till mer ä[…]

En ny går på över miljonen. N&aum[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Är det en synvilla att dörrhandtagen har[…]

Tror ni möjligen det går hitta nå[…]