Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta gäller kanske inte i ditt fall nu, eftersom nån faktiskt kom åt SRS-systemet via dator.
Men jag måste nämna att ofta när man inte kommer åt ett system så är det för att styrdonet helt enkelt saknar strömförsörjning. Många glömmer att kolla säkringar tex. En annan sak är startkontakten, på iaf 850 brukar dom släcka halvljus och ABS när dom går sönder.
Lycka till och se till att få ut felkoder nu så du slipper byta halva bilen som felsökning!
Som sagt, kolla kablaget från golvet upp till passagerarstolen så det inte är skadat någonstans.
Det borde finnas en skarvkontakt under sittdynan någonstans, kolla att den inte åkt ur.
Kan ju vara avbrott i squib eller kontakten som åkt ur vid sidokudden också men jag skulle börja med kablaget.

Vik fram ryggstödet och kika vid gångjärnen (lyft spakarna längst ner vid vänstra och högra gångjärnen på ryggstödets baksida samtidigt och tryck ryggstödet framåt, tog mig 15 år innan jag hittade denna finess :-D )
Vid det högra gångjärnet går den orange kabeln otäckt nära saxmekanismen :-/
Kollat! :-) Den runda grejen är hållaren till skyddslangen till kablaget som går ner i golvet
Sidokudden är ansluten via den lilla tvåpoliga kontakten i mitten (orange kabel osynlig bakom kontakten)
Uppenbarligen är hela kablaget lossrivet på din bil, antagligen är någon av kablarna avsliten vid den 2-poliga kontakten

Orange/svart tvinnat kablage till sidokuddens squib.
Grön/svart kablage via vita kontakten går sannolikt till stolsvärmaren
__kablage.jpg
__kablage.jpg (380.03 KiB) Visad 662 gånger
Här kan man ana att orange kabel ansluter på baksidan av den 2-poliga kontakten
20250219_114703.jpg
20250219_114703.jpg (1.32 MiB) Visad 657 gånger
Okej tack. Om den gröna kontakten är airbagen alltså. Svart och orange kabel. Vilken går till voillken sen om man vill löda ihop och ta bort kontaktstycket? För i den oranga plast tubel man anar ser det ut va en blå/brun.
Går svart till brun eller svart till blå osv? Förstår du hur jag menar?
Ska se om jag kan ta en bättre bild. I och för sig tror jag inte polariteten spelar någon roll..
Du har ju kvar rätt inkoppling i din :-) Om du drar lite försiktigt i ledningarna bakom kontakterna så lär du märka att någon av de fyra går att töja ut som en gummisnodd pga att kardelerna är av..
Själv skulle jag nog föredragit sockerbit framför lödning om det inte går att spara originalkontakterna. Kan ju bli aktuellt att lyfta ur stolen nån gång.
Glöm inte att bryta batterimatningen en kvart innan du börjar!

Okej här kommer bild. Fick lägga en spegel på golvet och fota mot den så kontakten blir spegelvänd :-/
Men det syns iallafall att orange går till brun, svart går till blå .
Om de inte är vridna ytterligare ett halvt varv inne i kontakthuset, det ser du när du tar isär.. :-)
__spegelvy.jpg
__spegelvy.jpg (628.74 KiB) Visad 615 gånger
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Ja, det är samma bredd i teorin. Men hjulhuse[…]

https://carup.se/volvos-larm-ladda-inte-laddhybr[…]

Ni som har 4-zoners klimatanläggning på[…]

S60 fälgar på S70?

Förmodligen funkar det bra, bara att prova. S[…]