Sasjjj skrev:
Jag kan peka ut några anledningar ytterligare:
C. Räckviddsångesten hos många elbilsförare. Behöva anpassa resplan efter laddningsmöjligheter och ladda typ 30 minuter istället för att tanka på 2 min på lämplig bensinmack
D. Milkostnaden för elbilens el blir i de flesta fall högre så snart man inte laddar hemma på ett jättebra elavtal. Att ladda "längs vägen" ger f.n. klart högre milkostnad för drivmedel än de flesta moderna dieselbilar.
E. Det är för en privatperson nästan alltid ogynnsamt att köpa en elbil. Kapitalkostnaderna...... Som tjänstebil en annan sak.
F. De som bor i lägenhet och vill ladda hemma. Många bostadsbolag / hyresvärdar ser sin chans att plocka ut pengar på de som tror sig vilja vara miljömedvetna. Laddbox kan monteras, men betalas många gånger om på hyran om man bor kvar några år. Elpriset för laddning är högt, hyresvärden vill lägga på en marginal på kWh. Det finns som ni vet många bilägare som bor i hyresrätter.
Dessutom: beslutsfattarnas plan för framtida elproduktion imponerar inte. Låt säga, hypotetiskt, att alla bilar i Sverige, nyare än 10 år, skulle vara eldrivna imorgon. Vårt elnät kollapsar och våra industrier tvingas lägga ned.
Synd att myter fortfarande sprids såhär.
Rävkviddsångest verkar mest vara något som de utan elbil har. De som skaffat elbil lär sig rätt snabbt att det inte är mer komplicerat än en diesel eller bensinbil, eller oftast t.o.m enklare så länge man har laddning hemma.
Att du jämför det med tankning gör att jag är rätt säker på att du aldrig kört långresor med elbil. Man laddar då man ändå tar paus, t.ex för mat.
Milkostnaden är väldigt mycket lägre. Och du behöver inget bra avtal för det.
Själv har jag Tibber i SE3, snittade 13 öre/kWh från elleverantören för elbilsladdning (mest nattetid samt att bilen också laddats gratis en del då Tibber använder laddning för frekvensreglering) samt 63 öre/kWh från nätägaren. Totalt alltså runt 76öre/kWh i snitt under hela 2024. Två elbilar, den ena med snitt på 13kWh/100km sommartid, den andra på 16kWh/100km sommartid.
På vintern 18kWh respektive 22kWh/100km.
Milkostnad i snitt på under 1:50kr/milen för hemmaladdningen.
Sommartid blir det en del fler mil utanför hemmet, då betalar jag en månadsavgift hos nått laddföretag så att jag får bättre laddpriser. Så under Juli då jag körde rätt mycket runt i Sverige så låg min snabbladdningskostnad på 3:50-4:50kr/kWh. (Polestar Charge).
Med sommarförbrukningen blev det alltså runt 6-7kr/mil.
Ingen addblue eller motorolja som behövs fyllas på.
För en privatperson är det väldigt sällan ekonomiskt vettigt att köpa ny bil, oavsett drivmedel. Men det börjar bli bra med begagnade elbilar idag och kollar man på 3 år gamla eller äldre så kan det helt klart vara ekonomiskt vettigt att köpa elbil privat.
Vår privata bil som typ är vår andrabil, köpte vi för ca 1,5 år sen för 170k, en Ioniq Electric från 2018. Den är väldigt mycket billigare i totalkostnad än den Volvo V60 T4F -13 vi hade innan.
Den går ca 1200 mil per år, så behövs inte ens köras mycket för att det ska vara en väldigt bra affär.
När det gäller de i hyreslägenheter håller jag med dig om att det är mycket besvärligare samt att man ofta får betala ett överpris på elen. Däremot är det inte så många bilägare sett till hela Sverige som bor i hyreslägenheter. Det är totalt ca 25% (2,6 miljoner) som bor i hyreslägenhet, men biltätheten hos den gruppen är mycket lägre än hos de som bor i hus. Och andelen som bor i hus är över 50% av befolkningen.
Biltätheten är som störst på landsbygden.
Hur räknar du om du tror att elnätet skulle kollapsar p.g.a några miljoner elbilar? Vi har stort överskott i Sverige, och de flesta laddar på nätterna då det är väldigt ovanligt att vi har hög förbrukning. Vi har extremt få timmar per år med importbehov. Timmar där vi har hög efterfrågan är dessutom oftast de dyraste timmarna på dygnet, där de flesta elbilaägare undviker att ladda p.g.a kostnad.
Vi behöver öka elproduktionen i Sverige allt eftersom, men det beror mest p.g.a att man ser en kommande ökning av elanvändning inom industrin som ska försöka fasa ut fossil energi i sin verksamhet. Andelen el som elbilar drar är rätt liten i jämförelse där.