Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Det skulle väl behöva pumpas ut hysteriska mängder med elbilar, helst med 90-95% andel under många år om vi inte ska gå helt in i väggen när man förbjuder bensin/diesel försäljning vid pump om man ska undvika kaos.
När skulle det förbudet träda i kraft ?

/Thomas
VolvoB20 skrev:Tror inte någon hybridägare blir glad om det inte finns bensin/diesel att tanka utan man måste ladda var 5:e mil. Nej det måste bli i princip 100% elbilar på gatorna när försäljning av bensin/diesel helt förbjuds. Den mängd BIO-bränsle som produceras får prioriteras för fordon med speciell behov, tex opererar utanför områden med infrastruktur eller speciella behov.. Kom ihåg att vi inte är ensamma utan 250 miljoner fordon/flygplan/båtar slåss om de dropparna i EU
.
Vi har inte ett helt förbud mot försäljning av bensin och diesel kommande inom en snar framtid. Och många med laddhybrider kör resan idag de flesta mil på el. De stannar inte och laddar var 5e mil, utan som de flesta så kör de inte mer än 5 mil per dag och hinner ladda upp när de står parkerade.
Funk skrev: tis 18 feb 2025, 14:01
VolvoB20 skrev:
Det skulle väl behöva pumpas ut hysteriska mängder med elbilar, helst med 90-95% andel under många år om vi inte ska gå helt in i väggen när man förbjuder bensin/diesel försäljning vid pump om man ska undvika kaos.

/Thomas
Systemet startar 2027 och innebär att alla som säljer fast/flytande/gasformigt bränsle måste köpa motsvarande mängd utsläppsrätter på auktion i EU.

Varje år minskar antalet utsläppsrätter för att någon gång 2045 vara nere på noll. Det innebär att det inte finns några utsläppsrätter att köpa och i praktiken är det omöjligt att sälja bensin/diesel/gasol/kol.

Redan 2030, alltså om 5 år ska vi vara ned 42%.

Enda sättet att klara det är ju att supersnabbt byta ut det mesta av bilparken. Om nu tyskarna köper 4 st icke elbilar för varje såld elbil så gör det ju bara omställningen mer panikartat när utsläppsrätterna stryps.

Att folk fortfarande köper bensin/dieselbilar i stort utsträckning kan bara bero på två saker.
A. Folk har absolut noll koll på vad som beslutats
B. Folk tror att beslutet kommer rivas upp när EU står vid avgrundens brant och fattar hur omöjligt det var med den tidplanen.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
GLIZ skrev:Det kommer bli laddhybrider som vinner racet anser jag för batterierna har inte tillräkligt bra kapacitet ännu.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det tror jag inte. Laddhybrider är verkligen bara en parentes. Och vi har ju redan nu bra kapacitet och snabb laddning på de senaste årens elbilar.

Få som haft elbil idag är missnöjd och villig att gå tillbaka, det är bara runt 1 av 10 som byter till nått fossilt eller laddhybrid.
joel80 skrev:
Få som haft elbil idag är missnöjd och villig att gå tillbaka, det är bara runt 1 av 10 som byter till nått fossilt eller laddhybrid.
Privatleasingen på vår helelbil går ut om ett år. Jag har precis blivit pensionär och tanten blir det om ett år.
Vi kommer sannolikt inte lösa ut bilen, även om vi gillar den otroligt mycket. Denna kan inte ha drag, vilket dom nya kan. Tanten tycker att vi då kan klara oss med en mindre bil, vilket jag håller med om. Hon tycker också att det inte behöver vara en helelbil, utan till och med en några år gammal bensinare. :-o
Där är vi inte överens! Jag vill fortfarande ha en helelbil, och det har vi sparade pengar till och även lite av livets goda ändå.

Hon gillar verkligen att köra vår bil, så jag hoppas det blir helelbil igen. Vill inte leasa igen utan jag vill köpa. Det ska vara vår bil som vi kan göra vad vi vill med!

Ni vet där med ”Happy man happy life”, eller hur var det nu? :-D
VolvoB20 skrev: tis 18 feb 2025, 22:31
Funk skrev: tis 18 feb 2025, 14:01
VolvoB20 skrev:

/Thomas
Systemet startar 2027 och innebär att alla som säljer fast/flytande/gasformigt bränsle måste köpa motsvarande mängd utsläppsrätter på auktion i EU.

Varje år minskar antalet utsläppsrätter för att någon gång 2045 vara nere på noll. Det innebär att det inte finns några utsläppsrätter att köpa och i praktiken är det omöjligt att sälja bensin/diesel/gasol/kol.

Redan 2030, alltså om 5 år ska vi vara ned 42%.

Enda sättet att klara det är ju att supersnabbt byta ut det mesta av bilparken. Om nu tyskarna köper 4 st icke elbilar för varje såld elbil så gör det ju bara omställningen mer panikartat när utsläppsrätterna stryps.

Att folk fortfarande köper bensin/dieselbilar i stort utsträckning kan bara bero på två saker.
A. Folk har absolut noll koll på vad som beslutats
B. Folk tror att beslutet kommer rivas upp när EU står vid avgrundens brant och fattar hur omöjligt det var med den tidplanen.
Jag kan peka ut några anledningar ytterligare:

C. Räckviddsångesten hos många elbilsförare. Behöva anpassa resplan efter laddningsmöjligheter och ladda typ 30 minuter istället för att tanka på 2 min på lämplig bensinmack

D. Milkostnaden för elbilens el blir i de flesta fall högre så snart man inte laddar hemma på ett jättebra elavtal. Att ladda "längs vägen" ger f.n. klart högre milkostnad för drivmedel än de flesta moderna dieselbilar.

E. Det är för en privatperson nästan alltid ogynnsamt att köpa en elbil. Kapitalkostnaderna...... Som tjänstebil en annan sak.

F. De som bor i lägenhet och vill ladda hemma. Många bostadsbolag / hyresvärdar ser sin chans att plocka ut pengar på de som tror sig vilja vara miljömedvetna. Laddbox kan monteras, men betalas många gånger om på hyran om man bor kvar några år. Elpriset för laddning är högt, hyresvärden vill lägga på en marginal på kWh. Det finns som ni vet många bilägare som bor i hyresrätter.

Dessutom: beslutsfattarnas plan för framtida elproduktion imponerar inte. Låt säga, hypotetiskt, att alla bilar i Sverige, nyare än 10 år, skulle vara eldrivna imorgon. Vårt elnät kollapsar och våra industrier tvingas lägga ned.
Sasjjj skrev:Att ladda "längs vägen" ger f.n. klart högre milkostnad för drivmedel än de flesta moderna dieselbilar.
Det kostar ungefär 6kr per kwh att snabbladda och en normal elbil drar cirka 2kwh per mil. Det ger en drivmedelskostnad på 12kr mer mil. Dvs samma som en dieselbil som drar 12/18=0,67 liter per mil. Dvs precis samma kostnad även om man laddar på det dyraste sättet. Varför sitta och hitta på en massa saker som helt uppenbart inte stämmer?

Sasjjj skrev:
Jag kan peka ut några anledningar ytterligare:

C. Räckviddsångesten hos många elbilsförare. Behöva anpassa resplan efter laddningsmöjligheter och ladda typ 30 minuter istället för att tanka på 2 min på lämplig bensinmack

D. Milkostnaden för elbilens el blir i de flesta fall högre så snart man inte laddar hemma på ett jättebra elavtal. Att ladda "längs vägen" ger f.n. klart högre milkostnad för drivmedel än de flesta moderna dieselbilar.

E. Det är för en privatperson nästan alltid ogynnsamt att köpa en elbil. Kapitalkostnaderna...... Som tjänstebil en annan sak.

F. De som bor i lägenhet och vill ladda hemma. Många bostadsbolag / hyresvärdar ser sin chans att plocka ut pengar på de som tror sig vilja vara miljömedvetna. Laddbox kan monteras, men betalas många gånger om på hyran om man bor kvar några år. Elpriset för laddning är högt, hyresvärden vill lägga på en marginal på kWh. Det finns som ni vet många bilägare som bor i hyresrätter.

Dessutom: beslutsfattarnas plan för framtida elproduktion imponerar inte. Låt säga, hypotetiskt, att alla bilar i Sverige, nyare än 10 år, skulle vara eldrivna imorgon. Vårt elnät kollapsar och våra industrier tvingas lägga ned.
Synd att myter fortfarande sprids såhär.

Rävkviddsångest verkar mest vara något som de utan elbil har. De som skaffat elbil lär sig rätt snabbt att det inte är mer komplicerat än en diesel eller bensinbil, eller oftast t.o.m enklare så länge man har laddning hemma.

Att du jämför det med tankning gör att jag är rätt säker på att du aldrig kört långresor med elbil. Man laddar då man ändå tar paus, t.ex för mat.

Milkostnaden är väldigt mycket lägre. Och du behöver inget bra avtal för det.
Själv har jag Tibber i SE3, snittade 13 öre/kWh från elleverantören för elbilsladdning (mest nattetid samt att bilen också laddats gratis en del då Tibber använder laddning för frekvensreglering) samt 63 öre/kWh från nätägaren. Totalt alltså runt 76öre/kWh i snitt under hela 2024. Två elbilar, den ena med snitt på 13kWh/100km sommartid, den andra på 16kWh/100km sommartid.

På vintern 18kWh respektive 22kWh/100km.

Milkostnad i snitt på under 1:50kr/milen för hemmaladdningen.

Sommartid blir det en del fler mil utanför hemmet, då betalar jag en månadsavgift hos nått laddföretag så att jag får bättre laddpriser. Så under Juli då jag körde rätt mycket runt i Sverige så låg min snabbladdningskostnad på 3:50-4:50kr/kWh. (Polestar Charge).

Med sommarförbrukningen blev det alltså runt 6-7kr/mil.
Ingen addblue eller motorolja som behövs fyllas på.

För en privatperson är det väldigt sällan ekonomiskt vettigt att köpa ny bil, oavsett drivmedel. Men det börjar bli bra med begagnade elbilar idag och kollar man på 3 år gamla eller äldre så kan det helt klart vara ekonomiskt vettigt att köpa elbil privat.

Vår privata bil som typ är vår andrabil, köpte vi för ca 1,5 år sen för 170k, en Ioniq Electric från 2018. Den är väldigt mycket billigare i totalkostnad än den Volvo V60 T4F -13 vi hade innan.
Den går ca 1200 mil per år, så behövs inte ens köras mycket för att det ska vara en väldigt bra affär.

När det gäller de i hyreslägenheter håller jag med dig om att det är mycket besvärligare samt att man ofta får betala ett överpris på elen. Däremot är det inte så många bilägare sett till hela Sverige som bor i hyreslägenheter. Det är totalt ca 25% (2,6 miljoner) som bor i hyreslägenhet, men biltätheten hos den gruppen är mycket lägre än hos de som bor i hus. Och andelen som bor i hus är över 50% av befolkningen.

Biltätheten är som störst på landsbygden.

Hur räknar du om du tror att elnätet skulle kollapsar p.g.a några miljoner elbilar? Vi har stort överskott i Sverige, och de flesta laddar på nätterna då det är väldigt ovanligt att vi har hög förbrukning. Vi har extremt få timmar per år med importbehov. Timmar där vi har hög efterfrågan är dessutom oftast de dyraste timmarna på dygnet, där de flesta elbilaägare undviker att ladda p.g.a kostnad.

Vi behöver öka elproduktionen i Sverige allt eftersom, men det beror mest p.g.a att man ser en kommande ökning av elanvändning inom industrin som ska försöka fasa ut fossil energi i sin verksamhet. Andelen el som elbilar drar är rätt liten i jämförelse där.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 416
  • 417
  • 418
  • 419
  • 420
  • 423

Jag gick också från XC70 2012 till X[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Är det en synvilla att dörrhandtagen har[…]

Tror ni möjligen det går hitta nå[…]

Ja. Musk är ju smart men impulsiv. Tror nog h[…]