Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 D4 2013, 5 cylindrig.
Sambon fick lite problem idag med att bilen swisha till och stängde av sig i ca 80-90 km/h och den vägrade starta igen.
Har fått hem den nu och sett att kamremmen har hoppat av, vattenpumpen är glapp och det läcker kylarvätska så misstänker att den är boven.

Hur vanligt är det att detta händer en 4 år och ca 9000 mil gammal vattenpump?
Vad tror ni om toppen, stryker grejerna med på den här motorn?
Att kamremmen hoppar av/går sönder på en 5-cyl diesel är dessvärre vanligt och om man har otur så går runt om sönder när det trasslar till. att vattenpumpen gick sönder skulle jag kalla det tur i oturen. hade kunnat bli värre och där du behövt byta motor/topp etc. och största problemet är att Volvo tänkte aldrig på att fixa "egenskapen". vparts har en sådan "skydd" men jag kan inte rekommendera eller säga om det fungerar eller ej.. https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... 60812.html
Jag blir nyfiken på märket på vattenpumpen, om den är av ett märke av erkänd god kvalitet (Original, INA etc.) tror du skall leta efter en annan orsak till haveriet.

Satt multiremmen kvar där den skall?
Om spännrulle och löprulle går som de skall är det väl troligt att det är pumpen som var orsaken till haveriet, riktigt trist och oväntat/ovanligt. Toppen lär ju vara riktigt rasad, bara hoppas bottendelen har klarat sig.
UnleashFusion skrev:Att kamremmen hoppar av/går sönder på en 5-cyl diesel är dessvärre vanligt och om man har otur så går runt om sönder när det trasslar till. att vattenpumpen gick sönder skulle jag kalla det tur i oturen. hade kunnat bli värre och där du behövt byta motor/topp etc. och största problemet är att Volvo tänkte aldrig på att fixa "egenskapen". vparts har en sådan "skydd" men jag kan inte rekommendera eller säga om det fungerar eller ej.. https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... 60812.html
Det skyddet passar inte dieselmotorer efter 2011. Kollar i VIDA och ser att efter 2011 sitter där ett inbyggt skydd som inte är utbytbart så någon åtgärd har dom trots allt gjort.
daekol skrev: ons 26 feb 2025, 14:40
UnleashFusion skrev:Att kamremmen hoppar av/går sönder på en 5-cyl diesel är dessvärre vanligt och om man har otur så går runt om sönder när det trasslar till. att vattenpumpen gick sönder skulle jag kalla det tur i oturen. hade kunnat bli värre och där du behövt byta motor/topp etc. och största problemet är att Volvo tänkte aldrig på att fixa "egenskapen". vparts har en sådan "skydd" men jag kan inte rekommendera eller säga om det fungerar eller ej.. https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... 60812.html
Det skyddet passar inte dieselmotorer efter 2011. Kollar i VIDA och ser att efter 2011 sitter där ett inbyggt skydd som inte är utbytbart så någon åtgärd har dom trots allt gjort.
oo bra att veta! bra att någon har VIDA och kan se :)

Takk, Kalle og Erik. Jeg har ikke skiftet olje el[…]

Stort oljeläckage

Bil, årsmodell och motor! Kamlåsningsv[…]

Bilia days

Vad kan man förvänta sig för kampan[…]

K-motorn är väldigt annorlunda mot FK mo[…]