Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denver
Hej, har en v90 2025 ,skulle vilja kunna få igång värmaren även när batteriet är tomt. Som det verkar fungerar det endast när det finns power i det stora batteriet. Eller gör jag fel ?
av mbc
Är det en hybrid måste du ha minst 30% laddning i hybridbatteriet för att kunna fjärrstarta värmaren.
Kör fjärrstart på bilen istället innan du ska åka
av LazerHawke
krävs det då att den är under 30% då? dom gånger jag använt fjärrstart har elvärmen gått och motor avstängd samma scenario som klimat dvs
av mbc
LazerHawke skrev:krävs det då att den är under 30% då? dom gånger jag använt fjärrstart har elvärmen gått och motor avstängd samma scenario som klimat dvs
Vid fjärrstart av bilen så är den i hybridmode, precis som när du kör att den växlar mellan batterimotor och bensinmotor, batteriet har ju alltid en buffert även om den står på 0 i räckvidd.
av LazerHawke
mbc skrev:
LazerHawke skrev:krävs det då att den är under 30% då? dom gånger jag använt fjärrstart har elvärmen gått och motor avstängd samma scenario som klimat dvs
Vid fjärrstart av bilen så är den i hybridmode, precis som när du kör att den växlar mellan batterimotor och bensinmotor, batteriet har ju alltid en buffert även om den står på 0 i räckvidd.
jo men när drar den igång motorn då?
av mbc
LazerHawke skrev: fre 14 feb 2025, 23:07
mbc skrev:
jo men när drar den igång motorn då?
Antagligen när elen inte räcker till, har kommit ut några gånger och den har gått på bensinmotorn, men oftast inte.
Men spelar det nån roll?
Huvudsaken är ju att rutorna är isfria och bilen är varm.
Det var bättre på min förra hybrid med bränslevärmare då kunde man ju använda tiduret.

Takk, Kalle og Erik. Jeg har ikke skiftet olje el[…]

Stort oljeläckage

Bil, årsmodell och motor! Kamlåsningsv[…]

Bilia days

Vad kan man förvänta sig för kampan[…]

K-motorn är väldigt annorlunda mot FK mo[…]