Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:Det var ironi.
Hur trevligt är Ironi?

Konklution
Om jag fattat det rätt så har v90 my17> 4G modem
Användarvisningsbild
av Erik Å
oldtimersmc skrev: tis 04 feb 2025, 19:44 Konklution
Om jag fattat det rätt så har v90 my17> 4G modem
Modemet från Cinterion kallas "LTE" vilket såvitt jag förstår ska innebära 4G
Tillverkning av sådana voc-styrenheter startade 2016, borde ha hamnat i MY2017.. Ta det inte som ett löfte, endast Volvo vet :-D
Ok Då är det korrekt LIT är g4 så då är det bara att byta batteri och det är enkelt på V90 bara att rycka lös kolvskivan bak vika undan och sen lossa modulen som sitter "kockan10 över tolv" nästan framme vid höger baksäte .
När du har lossat den så vänder du på modulen och sen så öppnar du luckan som är på baksidan av modulen.

Va försiktig när du lossar kontakten till batteriet då det kan gå åt pipan om du är för ivrig( finns Youtubklipp i ärendet)

Det finns även många batterier (pirat) men vet inte vilket som går igenom volvos nålsöga då du även måste ladda ner deras uppdaterin sör att slippa felmeddelandet...
OBS Inte "Kolvskivan uten Golvskivan :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
oldtimersmc skrev: tis 04 feb 2025, 20:27 .. då du även måste ladda ner deras uppdaterin sör att slippa felmeddelandet...
Nej jag tror inte det ska behövas för att få bort batterirelaterat felmeddelande, det borde försvinna av sig själv efter ett tag med nytt batteri. Minns inte riktigt, var ett tag sen jag höll på med det där.
Den uppdaterade mjukvaran är dock snällare vid laddning för att inte stressa ihjäl EVE-batterierna i förtid. Borde vara gynnsamt på andra fabrikat också..
Det är faktiskt jag som har tagit fram algoritmen, klart att den fungerar! :party: (var det där ironi? hmm :-D )
Om den inte fungerar så är det förstås för att kollegorna gjorde fel när de skrev koden :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den äldre generationen med icke-laddningsbart batteri behövde nollställas med Vida tror jag..
Där var det en räknare som höll rätt på batteriets ålder.
av BertilN
Då det var jag som startade denna tråd och hade problemet med felmeddelandet kan jag nu meddela att jag haft bilen hos auktoriserad Volvo-verkstad. De bytte batteriet i VCM och uppdaterade programvara. Sen var felmeddelandet borta. Kostnad 3080 kr. Någon rabatt p g a att bilen var äldre än 6 år ställde man sig helt frågande till.
Användarvisningsbild
av Erik Å
BertilN skrev: ons 12 feb 2025, 19:40 .. De bytte batteriet i VCM och uppdaterade programvara. ..
Batteriet bör hålla längre nu, vi sänkte max laddspänning en liten aning i den nya mjukvaran för att förlänga livslängden.
Li-jon gillar uppenbarligen inte att ligga på 100% laddningsstatus år efter år.. :-)

En ny går på över miljonen. N&aum[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Är det en synvilla att dörrhandtagen har[…]

Tror ni möjligen det går hitta nå[…]

Ja. Musk är ju smart men impulsiv. Tror nog h[…]