Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Jimbo77 skrev:En liten fråga bara är det någon som hört att en växellåda har rasat på dessa modeller pga uteblivet oljebyte
Hur ska du veta att det var pga. "uteblivet oljebyte" tänkte du?
Finns massor Aisin Warner lådor som havererat.
Användarvisningsbild
av apersson850
least skrev:Varför har de havererat?
Det är naturligtvis inte lätt att veta. Även lådor som det byts olja på kommer att haverera, om någon ids köra bilen länge nog. Det kan ju vara så att om man byter olja i automatlådan havererar motorn först, men om man inte gör det får man problem med lådan först. På en del bilar. Det brukar vara ganska stor variation också.

I de bilar där motorn havererade först hade förstås automatlådan också havererat med tiden, om bilen reparerats och fortsatt brukas. Men många gånger blir det som med min 850 när motorn gav upp. Efter 18 år och 50000 mil hade den en del rost här och var också, så jag lät den gå till skroten.
av 246
valln skrev:När jag spolade min automat efter 9000 mil började den att växla bättre, - särskilt då jag alltid kör med adaptiv farthållare och min bil låser fast framförvarande bil. Där blev den största skillnaden.
Vill du förklara lite närmare vad som blev bättre vid körning med adaptiv farthållare?
Fick du någon ny mjukvara i samband med oljebytet?
av valln
När jag närmade mig framförvarande bil och farthållaren låste fast bilen märkte man ingenting efter oljebytet.
Innan oljebyte rykte det till märkbart i min bil när jag kom ikapp framförvarande.

Ingen ny programvara vid oljebyte, däremot nollställdes automatlådan.

Edit: När jag kommer i kapp framförvarande bil kör jag om eller kopplar ur farthållaren, vid adaptiv reglering av framförvarande bil känns det som om bilen bromsar bort alla bromsbelägg som finns...
av Jimbo77
KalleJ skrev: lör 08 feb 2025, 16:22
Jimbo77 skrev:En liten fråga bara är det någon som hört att en växellåda har rasat på dessa modeller pga uteblivet oljebyte
Hur ska du veta att det var pga. "uteblivet oljebyte" tänkte du?
Finns massor Aisin Warner lådor som havererat.
Precis det jag menar jag har pratat med 2 volvo verkstäder och dom sa så lönge den inte växlar hårt eller konstigt rör den inte. Kunde bli problem om man byter enligt dom
av KalleJ
@Jimbo77,

Smart gå till en Volvoverkstad som inte har oljebyte på serviceschemat (för privatpersoner) för att få rekommendationer till en Toyota växellåda. Verkligen jättesmart.

Folk som redan har problem med sina växellådor gör oljebyten hos dem, därav får de den uppfattningen. Inget annat.
av least
Det är inte en "Toyota"-växellåda.
Det är en Aisin -växellåda som är anpassad mekaniskt och mjukvarumässigt till att sitta i en viss typ av Volvo-bil.

Sen att Aisin delvis ägs av Toyota, det har inget med saken att göra.

Att jag inte köpte ut bilen beror främs[…]

Lufta ABS bromsar V70

Det brukar gå att trycka tillbaka kolvarna m[…]

B230FK låter högst onormalt

Men har ni lyssnat på Allans kortklipp? Det […]

Hej Jag har en HU 850 med en bluetooth adapter in[…]