- lör 07 jan 2023, 14:02
#1526039
Har ett grymt irriterande fel på min XC70 D5 2012.
Strax över 1500 rpm blir gången ryckig. Men bara precis mellan ca 1500-1600 rpm.
Kvittar vilken växel man kör i, men känns mest i de lägre växlarna.
Följande är gjort i felsökningssyfte
Tryckgivare på intercooler bytt (original)
Givare ovanpå motor (insuget) bytt (original)
De flesta slangar som har med insug att göra är rengjorda.
Egrventil rengjord och bortprogrammerad för tillfället. (Ingen skillnad med egr aktiv eller inte)
Har provtryckt insug med rökmaskin. Kan inte hitta några läckor.
Ny olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter. Har även kört "injector cleaner"
Inga felkoder varken med Autel eller Vida.
Bilen går som ett skott i övrigt. Startar lätt oavsett temperatur.
Vad är det som händer just där vid 1500-1600 rpm? Oavsett växel.
Då bilen vid "normal" körning ofta vill ligga på dessa varv är felet ganska irriterande.
Spelar ingen roll om jag kör några hundra meter eller 30 mil. Felet är konstant.
Någon som kan ge mig några idéer?
Strax över 1500 rpm blir gången ryckig. Men bara precis mellan ca 1500-1600 rpm.
Kvittar vilken växel man kör i, men känns mest i de lägre växlarna.
Följande är gjort i felsökningssyfte
Tryckgivare på intercooler bytt (original)
Givare ovanpå motor (insuget) bytt (original)
De flesta slangar som har med insug att göra är rengjorda.
Egrventil rengjord och bortprogrammerad för tillfället. (Ingen skillnad med egr aktiv eller inte)
Har provtryckt insug med rökmaskin. Kan inte hitta några läckor.
Ny olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter. Har även kört "injector cleaner"
Inga felkoder varken med Autel eller Vida.
Bilen går som ett skott i övrigt. Startar lätt oavsett temperatur.
Vad är det som händer just där vid 1500-1600 rpm? Oavsett växel.
Då bilen vid "normal" körning ofta vill ligga på dessa varv är felet ganska irriterande.
Spelar ingen roll om jag kör några hundra meter eller 30 mil. Felet är konstant.
Någon som kan ge mig några idéer?