Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att bli tokig!
Jag får inte handbromsen på min V70 Classic från 2000 att fungera korrekt.
Jag bytte backar och hade justerat korrekt (slakat fram, justerat bak, tills man inte kan vrida skivan för hand och sen 5 kugg bakåt igen) inför bilprovningen och den gick igenom, men den tar "NADA" bakåt.
Bra borms men bakåt med bromsen fullt åtdragen så kan jag utan gas bara släppa kopplingen och den åker iväg.
Rullar till och med obehindrat bakåt...
Struntat i det tills igår då jag bytte bakhjulslager och då prövade jag på alla sätt och vis justera åt alla håll och kanter utan förbättrat resultat.
Backarna är hela inget har släppt eller dylikt. Upplever att höger tar kanske lite sämre än vänster också, svårt att säga när man ligger och jävlas i djupsnön.
Någon som har några mer tips?
Korrekt justerat.
Inget släppt.
Allt vid hjulen ser ut att löpa fint och inget kärvar. :mad:
Har du smort upp "knäleden" på expandern? Jag smörjer med MoSO2-fett.
Man får pilla ur expandern ur hålet den sitter i så man kan känna att leden rör sig lätt. Gul pil i bilden

På järnklossen längst ner kan den främre backen nöta ett spår som begränsar rörligheten, det spåret får man fila bort så glidytan blir slät. Se röd cirkel i bilden
bakbroms.PNG
bakbroms.PNG (675.66 KiB) Visad 502 gånger
.
__knoppar.PNG
__knoppar.PNG (216.01 KiB) Visad 499 gånger
.
Slutligen, när man tar av skivan så bör man slipa bort rostkanterna på insidan av trumman, beläggen hänger upp sig på dessa och det blir diverse konstiga beteenden.
Särskilt om man har nya backar, de är bredare än spåret mellan rostkanterna och blir hängande i luften tills rostkanterna nötts ner eller om nu beläggen nöts in till spårets bredd

Besök din ÅF. Det är mjukvarurelat[…]

Vild gissning här, men tänker mig skevt […]

Få som haft elbil idag är missnö[…]

Vänster motor/dämpare på v&ari[…]