Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RobertF skrev: tis 21 jan 2025, 18:16 .. De hos verkstaden sa att detta är ett vanlig problem på gamla Volvos ..
Det låter som en dålig ursäkt, åk tillbaka till verkstan och kräv att de fixar grejerna tillräckligt bra för att bilprovningen ska säga OK. Du har ju redan betalat för detta.

Bromsbackarna kan behöva nötas in lite för att fungera bra, men detta tycker jag ligger på verkstadens ansvar.
Och jag hoppas att de har slipat på insidan av skivorna om de inte är utbytta. Om man inte gör det så kan de nya backarna hänga upp sig på kanterna av det spår som de gamla backarna gjort i rosten och då blir det dels dålig anliggningsyta, dels blir justeringen helt slapp så fort rostkanterna har nötts bort. En verkstad värd namnet borde ha koll på sånt!

Är verkstaden ackrediterad så får de släcka 2:or själva.
Erik Å skrev:Bromsbackarna kan behöva nötas in lite för att fungera bra, men detta tycker jag ligger på verkstadens ansvar.
Sant, men det borde påverka bägge sidorna iom. att bägge är bytta. Han får ju bara nedslag på vänster sida. Men man bör alltid åka med lite lagom dragen handbroms i nån km så allt får slita in sig.

Känns dock mer troligt att det antingen är wiren som kärvar, eller att det är feljusterat.

'vanligt fel på gamla volvos'... Ojämn handbroms var väl inte super-ovanligt på modellerna med enbart 1 (oskyddad)wire och spakjustering(typ, 240, 740, 940)..... Men inte på nyare med dubbla wirar och hjuljustering.
Hallå igen!

Tack för eran reaktion.

Efter efterkontrollen körde vi faktiskt tillbaka till verkstaden, de spände handbromsen ännu mer så vi trodde att det skulle vara lugnt men tyvärr fanns det ingen stor skillnad. De sa att de inte kunde spänna hårdare. Jag köpte delarna själv, verkstaden har bara monterat dem. Vajrarna från Biltema, bromsbackar från Brembo och en påse med monteringsgrejer (fjädrar etc) Att inköra handbromsen som ni snackar om har vi inte riktigt gjort. Vi har bara dragit upp den ett par går gånger när vi körde. Jag har inte ringat verkstaden än för att fråga vad de tycker jag borde göra. Kan iaf väl försöka köra in handbromsen? Den tar på varje sida nu så det problemet är löst men inte tillräckligt mycket bara.

Något annat som jag kanske behöver byta eller ha koll på?

Tack i förskott

Mvh
Yannick
Jag skulle absolut ha slipat lite på trummans insida, det gör att friktionen blir bättre förutom att det eliminerar risken att backarna kan bli hängande i luften pga rostspår.
Nån typ av roterande slipgrej, jag använder själv Dremel och liten sandpapperscylinder.
Funkar säkert ännu bättre med nån större typ 30-40mm i diameter som man sätter i borrmaskin.
__slipcylinder.PNG
__slipcylinder.PNG (22.14 KiB) Visad 335 gånger
Om du försöker "köra in" handbromsen dvs åka med den åtdragen så tänk på att inte dra för länge. Överhettar man backarna så kan limmet som håller beläggen släppa, de är inte gjorda för att användas som färdbroms. Låt allt svalna emellanåt.
Tjena igen!

Var ute igår och körde lite. Drog upp handbromsen ett par gånger under åkning och sen försökte jag köra iväg med handbromsen på. Det känns som den tar mycket bättre. För att köra iväg behöver man verkligen gassa mycket för att få bilen att köra genom handbromsen. Man hör den också hålla bilen på plats. Samma gäller när man kör bak. Bilen får käringsstopp om man inte trampar in kopplingen i tid. Det verkar som den tar bra iaf nu. Inför efterkontrollen hade vi inte riktigt tänkt på att köra in handbromsen, det var kanske därför den inte fungerade ordentlig.

Skulle det vara lugnt nu tror ni? Efter lite mer inkörning.
Hoppas bara att det räcker nu på andra efterkontrollen.
Orkar ej betala för en vanlig besiktning :-o

Tack

Mvh
Robert
Du kan enkelt kolla om båda sidorna tar lika mycket, åk en provtur och dra i handbromsen några gånger men undvik att använda färdbroms.
Stanna och känn med fingrarna hur varm utsidan av "trumdelen" av bromsskivan blev. Känns det ungefär lika varmt på båda sidor så är det förmodligen OK.
Man får vara lite snabb, trumman kyls snabbt ner av fälgen och bromsskivan

Finns 3 remmar.Kamrem,multirem och ac rem.

Eftermonterat LED i halvljus

Inget bländar mer än en modern BMW med s[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Händer inte så mycket så här[…]

Oljbyte automatlåda, haldex, mm

Aisin Warner tillverkar kopiösa mängder […]