Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
Micce1980 skrev:@lassemal, Vad är bilarnas tjänstevikter, känns ju som att en B4 V60 väger en del mer än en T4 V40
Skillnaden är omkring 300 kilo, beroende på utrustning. Merparten av det borde vara extrabatteriet.

/Håkan
Senast redigerad av 1 GT-mannen, redigerad totalt 0 gånger.
av Sasjjj
Min 2022 B4 diesel har en tjänstevikt på exakt 2 000 kg om jag minns rätt.

Landsvägskörning sommartid med hastighet enligt skyltning (snitt 90-110) görs på cirka 0.45 l/mil mätt vid pump. Vintertid görs samma körning på cirka 0.55 l/mil. Väldigt bra för en så tung bil med så pass stark motor.

Som någon skrev tidigare i tråden så ökar förbrukningen ganska lite i högre hastigheter. I 120 km/h tror jag skillnaden mot en T4 eller T6 på bensin är väldigt stor.
av Desmodue
Det gäller att lära sig köra med frihjul för att få ner förbrukningen, den rullar rejält långt med uppsläppt gaspedal och motorn avstängd. Man får flashbacks till gamla Saab 93, 94 och 99.
av valln
Fast på dom flesta modeller stängs inte motorn av, fast du sparar ändå mycket på att inte bromsa och istället frirulla.
av Desmodue
Skumt. Men motorn måste vara varm först och så får det inte vara för kallt ute tror jag.
Jag kollade vad det var för snitt i går och då hade den gått mest motorväg och då låg den på 0.57.
Inte som vår förra bil, en V70 D4 med Polestaruppgradering, den drog 0.45 när man inte gasade på för mycket och det gick att tanka typ 73 liter så man kom lååångt.

Vilken är då den sista remmen som ä[…]

Eftermonterat LED i halvljus

Inget bländar mer än en modern BMW med s[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Händer inte så mycket så här[…]

Oljbyte automatlåda, haldex, mm

Aisin Warner tillverkar kopiösa mängder […]