Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1598902
TioTusenKRBil skrev:Biltemas är det inte problem med på en 940 nånstans. Tror jag kör med ~5mm där jag har bytt ut. Gick bara och tog från universalrullen i garaget, och böjde till något som liknade original och skicka på utan problem. Glöm inte att lägga på nipplarna innan du konar bara haha
Jag behöver inte förlänga rören något, fick av de gamla nipplarna men gängorna dog i processen. så egentligen behöver jag bara kapa bort konen som sitter där och sedan på med ny nippel och sedan göra ny kon.
Har glömt liknade saker men det vill man absolut inte göra här.
#1599611
Fick koningsverktygen igår. Det ena är för enkel kona, såklart men med amazon så är jag inte helt förvånad då bilderna, texten och mycket annat inte alltid stämmer överens med innehållet. Blir en bra present till någon tror jag.
Testade dubbelkoningsverktyget och det verkade fungera. Tror man ska smörja toppen så inte röret vrider sig vi koninsprocessen därför såg mitt första försök skumt ut.
Vparts hade inte mina OK visade det sig. Vid fråga så länkade de till OK där det stod passar inte bilar med ABS så det var tur att jag inte blint gick på vad de sa och då var jag tydlig med att jag hade ABS i mitt mail till dem med bilder och allt, nåja alla kan vi fela.
Nåväl KLracing verkar ha det mesta till bilen så det fick bli där, dom växer verkligen på mig. Dom räddade mig när jag saknade länkarmar till saaben också.
Får se om de håller sig då leverensen inte kommit än.
Åkte till siverts skruv och kollade om de hade ok hållar skruvar men bara helgängade så jag åkte till bilia och beställde 4 st för hela 284kr


Det blå paketet, enkelt och svårt att göra fel. Gängorna är lite sisådär så vi får se hur länge det håller. Liten och smidig.
P_20250114_160542.jpg
P_20250114_160542.jpg (3.64 MiB) Visad 552 gånger
Min första kon på en stump, får väll göra ett par till för övning innan jag ger mig på rören på volvon, får inte glömma nipplarna. Man ser att den är lite "knöglig" men det kanske är vanligt men misstänker att det kan fixas med smörjning?
P_20250115_091436.jpg
P_20250115_091436.jpg (1.27 MiB) Visad 552 gånger
Testade lösa rost med ättika också. Funkar bra på ytrost men inte på värre rost.
P_20250114_161210.jpg
P_20250114_161210.jpg (3.19 MiB) Visad 552 gånger
Efter 24 timmar.
P_20250115_091729.jpg
P_20250115_091729.jpg (3.38 MiB) Visad 552 gånger
Med lite stålborste blev det rätt bra
P_20250115_101806.jpg
P_20250115_101806.jpg (3.23 MiB) Visad 552 gånger
Även dom där fick sig en omgång
P_20250114_161202.jpg
P_20250114_161202.jpg (2.35 MiB) Visad 552 gånger
#1599629
Autodoc och rätt många siter kör på vin nummer och har gjort det ett tag. Det är alltid säkrast för att få rätt. Jag glömmer dock bort det hela tiden.
Ja jag påpekade och fotade den ensamma slang ingången på mina OK.
Fick grejorna från klracing också. Plockade ut dom på väg till jobbet så får kika på om allt stämmer imorgon(jobbar kväll).
#1599690
Fått delarna och det verkar vara rätt. Nu är frågan vad för nipplar jag ska ha? biltema duger nog men hur vet jag vilka som passar?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000017969
Fungerar dom? eller är det kanske 1.25mm jag ska ha?
Det jag inte fått än är ok hållar bultarna från bilia, de sa torsdag men de kanske dröjer längre än väntat.

Nya fina delar.
P_20250116_085651.jpg
P_20250116_085651.jpg (3.2 MiB) Visad 438 gånger
Linoljade dessa, ska nog linolja ABS kransen också, lär ju knappast skada, givetvis är det kallpressad rå linolja.
P_20250116_155505.jpg
P_20250116_155505.jpg (1.65 MiB) Visad 438 gånger
#1599700
Erik Å skrev: tor 16 jan 2025, 16:53 Apropå okhållare, jag har själv ett par blästrade och grund- (epoxy) målade liggande här. Tänkte testa Hammerite Smooth Silver spraylack på dem.
Samma med ett par renoverade ATE-ok till framaxeln. Det borde väl hålla ett tag? :-)
Blir nog väldigt bra, målade saabens nya fina plåt jag med expoxyfärg från biltema. Den är tjock och verkade hållbar.
lennarte skrev: tor 16 jan 2025, 18:26 Jag använde nippeln 66-497 och konade bara en gång

IMG_20241028_140036~2.jpg
Du dubbelkonade inte då eller, bara körde första "kon" steget? Dubbelkonen undrade jag faktiskt över då den inte såg ut som konerna som är på bilen original och dessutom är "mottagarhålet" i slangen som en tratt så funderade på om dubbelkona verkligen behövs eller om det ens är en sådan man ska ha?
#1599787
volvo740sugmotor skrev:Du dubbelkonade inte då eller, bara körde första "kon" steget? Dubbelkonen undrade jag faktiskt över då den inte såg ut som konerna som är på bilen original och dessutom är "mottagarhålet" i slangen som en tratt så funderade på om dubbelkona verkligen behövs eller om det ens är en sådan man ska ha?
Precis, första steget bara. Har alltid gjort så. Använder man kopparrör brukar verktyget fastna i röret och går inte att ta bort helt. Men då kan man spara verktyget och använda det ändå till just kopparrör. Volvos original rör är förkopprade stålrör, då funkar det med verktyget "med pinnen" kvar.
Tror faktiskt att det var mest engelska bilar som använde dubbelkona, dom skulle ju alltid vara "lite annorlunda". Och finns ju nästan inte längre kvar......
#1599797
lennarte skrev: lör 18 jan 2025, 03:31
volvo740sugmotor skrev:Du dubbelkonade inte då eller, bara körde första "kon" steget? Dubbelkonen undrade jag faktiskt över då den inte såg ut som konerna som är på bilen original och dessutom är "mottagarhålet" i slangen som en tratt så funderade på om dubbelkona verkligen behövs eller om det ens är en sådan man ska ha?
Precis, första steget bara. Har alltid gjort så. Använder man kopparrör brukar verktyget fastna i röret och går inte att ta bort helt. Men då kan man spara verktyget och använda det ändå till just kopparrör. Volvos original rör är förkopprade stålrör, då funkar det med verktyget "med pinnen" kvar.
Tror faktiskt att det var mest engelska bilar som använde dubbelkona, dom skulle ju alltid vara "lite annorlunda". Och finns ju nästan inte längre kvar......
Jo dubbelkona verkar inte så vanligt alls faktiskt. Fastnar den lilla "piggen" i röret och går av?
Kollat upp skillnaden mellan DIN och och vad nu det andra hette och det är vinkeln på konan 45 grader eller 90 grader. USA bilar har oftast 45 grader medan resten av världen kör 90 grader. Däremot fungerar båda med varandra även om det är "fel".

Ska kapa och fixa till rören snart tänkte jag. blir till att rikta rören raka lite också den sista biten, funkar säkert med en tång att rikta till dem.

EDIT:
Vart kapade du/ni röret eller riktade ni till den skarpa böjen först som jag ringat in. Rören är riktigt hårda och svåra att rikta så får nog fundera ut något bra sätt att göra det på. En stor bred tång kanske kan gå?
P_20250118_151002.jpg
P_20250118_151002.jpg (2.3 MiB) Visad 307 gånger
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Nu påverkar ju inet 6miljarder din pensions[…]

Finns 3 remmar.Kamrem,multirem och ac rem.

Eftermonterat LED i halvljus

Inget bländar mer än en modern BMW med s[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Händer inte så mycket så här[…]