- mån 25 jul 2022, 17:24
FMA2 relä.jpg (64.9 KiB) Visad 1045 gånger
Jag har råkat ut för samma fel nu. ( V70 II, 2.4 2005 140Hk) Jag körde på motorvägen, bilen gick hur bra som helst, plötsligt dog motorn, och displayen visade Anti-sladd serv. erfordras. Startmotorn fungerade som vanligt, På instrumentpanelen lös endast motorlampa symbolen. Jag kunde inte få igång bilen direkt. Efter ca. 30-40 sek slog jag på tändningen, alla symboler lyste som dom skulle, och jag kunde starta bilen som vanligt. Efter några km hände samma sak igen, och igen.
Felorsak: FMA2 (ENGINE SYSTEM RELAY) relä glapp -> defekt.
Nödlösning för att kunna åka vidare: I motorrummet i säkringsdosan finns en relä som heter FMA2 - ENGINE SYSTEM RELAY. Skifta denna med FMA4 - STARTER relä. Dom två relän är identiska. Nu borde bilen fungera som vanligt, och kunna fortsätta resan. Det som kan hända nu, att kanske startmotorn inte fungerar ibland - men man kan alltid banka lite med en skruvmejselskaft eller liknande på FMA4 relä, eller rulla igång bilen.
Nu återtår bara att köpa ny relä och ersätta den trasiga som sitter nu i position FMA4.
Felorsak: FMA2 (ENGINE SYSTEM RELAY) relä glapp -> defekt.
Nödlösning för att kunna åka vidare: I motorrummet i säkringsdosan finns en relä som heter FMA2 - ENGINE SYSTEM RELAY. Skifta denna med FMA4 - STARTER relä. Dom två relän är identiska. Nu borde bilen fungera som vanligt, och kunna fortsätta resan. Det som kan hända nu, att kanske startmotorn inte fungerar ibland - men man kan alltid banka lite med en skruvmejselskaft eller liknande på FMA4 relä, eller rulla igång bilen.
Nu återtår bara att köpa ny relä och ersätta den trasiga som sitter nu i position FMA4.