Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grimpew
Första tecknet på fel uppstod när jag skulle köra till jobbet och den varnade för låg kylarvätska, fyllde på till max och noterade en liten pöl med kylarvätska på kanske en halv liter under bilen. Efter en kort sräcka började temp nålen stiga och jag stannade innan den nådde det röda fältet och lät bilen svalna. Körde både till och från jobbet långsamt med många stopp.

Jag har nu bytt komplett termostathus (t-sat + tempgivare), expansionskärl + lock och vattenpump.
Termostaten som satt i var fast i stängt läge, och tempgivaren hade lite korrosion. Impellern i vattenpumpen hade rykt helt och gått i bitar. Jag har också sköljt och luftat systemet 2 gånger.

Ändån överhettas bilen vid körning, ej vid tomgång. Det går att köra den lungt med värme+fläkt på max om man ligger under ca 3000 varv, men så fort jag skruvar ner värmen i bilen börjar tempnålen stiga. Temperaturen på kylarvätskan ligger på ca 110/115 grader vid körning på max värme, och börjar stiga till 122/125 om man sänker värmen.

Några teorier jag har i nuläget är följande:
-Trasig topplockspackning.
-Delar av impellern som tagit sig in i kylsystemet och skapar blockage.
-Felkoden P0016 som dök upp efter vattenpumpsbytet.

Jag uppskatar alla idéer och information ni har!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du provat att spola med trädgårdsslang fram- och baklänges genom kylaren. Fritt flöde?
Nu kan ju (flera) enstaka kanaler vara igensatta trots att det verkar vara flöde genom kylaren. Skulle vara intressant att titta med värmekamera :-)
Ja man kan ju undra var de tappade impellervingarna lägger sig, inte omöjligt att de fastnar i nån tight passage i kylaren och blockerar flödet. De kan ju ligga i motorblocket också.
Borde ju gå att spola ur om man växlar riktning på flödet flera gånger.

Överkanten på kylaren brukar alltid bli het, hur dåligt flödet än är.
Underkant däremot blir het bara när termostaten öppnar, förutsatt att flödet är bra. Är det inget flöde så håller sig underkanten sval.. Kan vara bra att veta.

Märkligt att du hittade en pöl under bilen, inga läckor?

P0016 verkar betyda felaktig signal från kamaxelgivaren. Jag antar att den ger puls som inte stämmer tidsmässigt med vevaxelgivaren. Låter misstänkt att någon kamaxel hamnade en kugg fel när du bytte vattenpump. Kolla!
viewtopic.php?t=151300
Är det fel så skulle motorn faktiskt kunna gå varmare än vanligt, lär ju märkas på bränsleförbrukningen isåfall :-/

Startar kylfläkten som den ska när tempen börjar stiga?
Hur ser kylaren ut om du tittar framifrån? Kan man lysa igenom med en ficklampa? Det samlas mycket insekter och sk*t mellan lamellerna med åren. Men gå inte på med högtryckstvätt, det får aluminiumlamellerna att vika sig.. Been there :-/
Det är faktiskt AC-kondensorn som sitter längst fram, men sak samma.. är den igensmetad med insekter så får kylaren bakom ingen luft.
Användarvisningsbild
av grimpew
Hej Erik! Jag har inspekterat kylaren visuellt innan, både utvändigt och invändigt med ett endoskop när jag letade impeller bitar. Det såg väldigt rent och rostfritt ut. Jag ska pröva med trädgårdsslangen och kika med ficklampa. Pölen är ett mysterium, hittar inga läckage, även vid trycksättning av systemet, och det har inte läckt något sen dess heller. Ska gräva djupare ang felkoden, tack för tråden! Kylfläkten startar som den ska vid stigande temperaturer.

Känns bara märkligt att allt gick sönder i princip sammtidigt, t-stat, vattenpump och eventuellt kylaren.

Jag tackar för svaren och återkommer till denna tråd när jag eventuellt får problemet löst!
Användarvisningsbild
av Erik Å
grimpew skrev: tis 24 dec 2024, 16:44 ..Jag har inspekterat kylaren visuellt innan, både utvändigt och invändigt med ett endoskop när jag letade impeller bitar. Det såg väldigt rent och rostfritt ut. .
Mycket märkligt. :-/
Men se över kamaxel-timingen, felkoden tyder på att nåt blivit fel där. Står kamaxlarna fel så går verkningsgraden ner dvs mer värme produceras.
Testade du att spola igenom blocket i båda riktningarna? Tänk om en impellervinge ligger kvar inne i blocket och blockerar nån kanal.. :oops: Jag gissar att flaskhalsen ligger precis bakom vattenpumpen, ute i blocket finns antagligen flera parallella kanaler men sen måste ju alla gå ihop innan sugsidan på pumpen.
Den andra flaskhalsen skulle kunna vara returen från kylaren, där slangen ansluter på blocket gissar jag. Visst är det nedre kylarslangen som är retur?

Vattenpump och termostat har nog degraderats gradvis under lång tid, kör man bilen korta sträckor i måttlig fart under inte alltför varma dagar så fungerar det ändå.
Jatack berätta hur det går :-)

Edit: kan inte släppa det här.. ;-)
Ponera att man lossar övre och nedre kylarslang och spolar igenom motorn nerifrån och upp, och även i motsatt riktning med trädgårdsslang.. ? Det där är ju så att säga huvudkretsen för kylningen. Nu är ju termostaten stängd, man kanske får plocka ur den om man vill slippa spola med kokhett vatten :party:
Och när slangarna ändå är lösa, spola igenom kylaren också.

Innan du pytsar i ny glykol, tänk på att det står kvar 1-2 liter sköljvatten i motor och värmepaket, som spär ut glykolblandningen man häller i.
Användarvisningsbild
av grimpew
Jag har skruvat lite med volvon nu när jag haft tid. Har spolat systemet från alla håll och kanter, plockat bort vattenpumpen och kollat in med endoskåp så långt den fick plats. Hittar inget blockage. Har också löst felkoden (P0016) problemet uppstod när jag satte på kamremmen på vattenpumpen och bägge kamaxlelmarkeringarna blev osynkade med vevaxelns markering. Nu dyker ingen felkod upp. Har även tagit en närmre titt på kylaren, alla tre som sitter där framme och allt ser bra ut, bara några få insekter.

Jag gick ut för en lite testrunda och allt verkade gå bra men efter ca 2km började nålen sakta att stiga och jag var tvungen att stanna då vätskan hade nått 120 grader.

Jag börjar verkligen få slut på idéer, den visar inga symptomer på att topplocket har rykt, och kylaren kan väl inte bara gå sönder på en dag, måste väll ändå ta lite tid för den att degredera tills den blir så pass dålig.

Uppskattar ideér och skriv om ni undrar något, och gott nytt år!
Användarvisningsbild
av grimpew
Problemet är nu löst, jag har testat bilen de senaste dagarna för att vara säker på att allting fungerar. Det visade sig vara termostaten i det helt nya termostathuset som var trasig.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]