Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatjesillV70
#1596858
Hej,
Den problemskapande bilen har varit i farten igen. Har fått duktiga skakningar i ratten i hastighet 30-50kmh. Bilen drar även nämnvärt åt vänster. Släpper man ratten när man kör så girar bilen åt vänster rejält.

Stod stilla med raka hjul och krypkörde framåt, sakta men säkert svängde bilen vänster. La i backen och krypkörde baklänges utan att hålla i ratten, då svängde ratten åt motsatt håll.

Vad förorsakar detta?
av Erik Å
#1596865
Jag skulle ha börjat med att byta plats på hjulen för att utesluta däckproblem
När man ändå lyfter hjulen, snurra på dem och kolla att inte något bromsok har kärvat fast så broms ligger på..
Och ryck och slit i hjulet för att se att inte hjullagret, styrleder eller länkarmsbussningar håller på att ge upp.

Skakningarna skulle kunna vara en utsliten ytterknut men gir-symptomet passar inte riktigt in..
Girsyndromet skulle kunna bero på kärvande fjäderbenslagring men då borde skakningarna inte finnas där.. hmm svårt :-)
av MatjesillV70
#1597135
Hjulinställning gjordes idag. Bilen hade samma symptom och det blev tydligt att man måste hålla ratten kl2 för att köra rakt fram. Lyfte bilen och den pissade styrservoolja. Efter lite känn och kläm visade sig att höger framdäck hade separerat och styrväxeln är kass och glappar.

Är styrväxelbyte något att göra själv - eller bäst att lämna in? Har inte lift hemma, är isåfall pallbock och domkraft :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1597160
Det är inte så jäkla svårt att byta själv. Trångt och jävligt, mycket som måste bort, mycket som kan sitta fast, men så jäkla svårt är det inte. Egentligen är det bara uh... 7..? bultar plus 2 rör man måste lossa... Riiiktigt så enkelt är det väl inte i praktiken dock, speciellt inte på en 25+ år gammal bil. Det största problemet jag kan tänka mig är att få loss knuten mellan styrväxeln och rattaxeln. Där är det duktigt trångt, och den har säkerligen aldrig blivit lossad i sitt liv.

JAG skulle göra det själv, men jag är rätt välutrustad med verktyg(för envisa bultar osv), en bra domkraft och utrymme att utföra jobb på... Saknar man samma möjlighet och kanske är i lite tidspress så kan det nog vara bättre att lämna in.
av Erik Å
#1597168
Lucif3r skrev: tor 12 dec 2024, 16:42 .. Trångt och jävligt, mycket som måste bort, mycket som kan sitta fast, men så jäkla svårt är det inte...
Behöver man släppa ner subframe eller går det att lirka ur styrväxeln med subframe kvar på sin plats?
Det ser väääldigt trångt ut :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1597169
MatjesillV70 skrev: tor 12 dec 2024, 10:02 ..styrväxeln är kass och glappar.
Du tänker förstås på att inre styrleden sitter inne i styrväxeldamasken. Glapp i inre leden kan förefalla vara glapp i styrväxeln.
Men läcker den olja så lär det ju i sig vara skäl så gott som något att byta :-/
av MatjesillV70
#1597187
Alla verkstäder här vill ha +20 000kr för att byta styrväxel 8-) Helt underbart på en bil som köptes för 16 000kr. Min tanke är att slänga in en ny styrled och hoppas på bästa. Vill först utesluta leden innan jag lägger en förmögenhet på styrväxel :crying:
av Erik Å
#1597188
Aj det var dyrt :-/
Om du tar av damasken så ser du om det är inre leden som glappar..
Man får kapa det stora metallclipset. Svårt få dit ett nytt sen, jag kör med lite kraftigare buntband i stället. Kan det ha varit 7.5mm? :oops: Det var minst 6.4 mm men antagligen bredare..
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Problem

Kolla så ingen tryckslang från turbon […]

Tydligen får man slipa ned biltemas 2-3 m[…]

Eftermonterat LED i halvljus

.., och jag har numera vitt ljus frammåt ([…]

Uppgradering halvljus

Hej! Försöker hjälpa en kollega […]