NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
#1595753
Min 1.6d från 2010 har några problem.
-Går längre än vanligt (enstaka sekund) på startmotorn innan motorn startar.
-Vibrerar och går något ojämnt på kall motor under ca 3-4 min. Därefter går bra.
-Något högre förbrukning generellt (ca 10%).
-Svårt hålla jämnt varvtal runt 3000 rpm om man varvar motorn med bilen stillastående. Tomgång dock rel stabil.

Inga felkoder i VIDA.
Noterar att "ECM- ström genom bränslereglerventil" på tomgång är ca 720mA (enligt vida skall vara ca 1400mA??). Under körning är aldrig strömmen över 950mA. På tändning 400mA( vilket är korrekt enligt VIDA).

Är detta normala värden för denna parameter?

Skulle bränsletrycksreglerventilen kunna förklara symtomen eller ska jag fundera över andra orsaker? Svårt utan felkoder.

Tacksam för ideer och gärna info om normala värden på parametern ovan.
av jeppos
#1596793
Nu är bränslefiltret bytt. Motorn startar snabbare men övriga problem (högre förbrukning, går sämre med kall motor) är kvar. Men skönt att filtret är bytt behövde ju göras.
Finns fler förslag på vad som skall kollas? EGR ventil bytte jag för drygt ett år sedan så borde vara ok. Men annars stämmer väl symtom rätt bra på igensatt EGR-system?
#1596798
för mig brukade EGR-ventilen gå ganska exakt 12 månader. Aldrig 14 månader. Min chansning är att du har skit i spridarna. börja med att hälla i något mirakelmedel för rengöring av bränslesystemet på diesel.
Kanske en tvångsregenerering via OBD-uttaget är en bra början? Kan göras med biltemas instrument för Volvo om du inte har vida.
När fylldes eolys senast?
av jeppos
#1596931
Har också funderat på spridarna. Funkar mirakelmedel? Skulle en tvångsregenerering av partikelfiltret på ngt sätt hjälpa spridarna?
Eolys är kollat och det fanns knappt halv tank enligt VIDA. Sen om det stämmer är kanske en annan sak.
#1596949
Mirakelmedel KAN fungera om ditt problem beror på beläggning i spridarna. Tror inte du har en trasig spridare. Då hade det varit större problem.
Går sämre med kall motor kan vara ett EGR-problem. EGR skall vara öppen vid kall motor men känns inte riktigt aktuellt här.
Om du har VIDA så kör en tvångsregenerering. Det skadar aldrig,

Fler skulder förfaller till betalning. Materi[…]

Vill inte vara partisk, men på www.trodo.se […]

Rost och galvsläpp

lägger in bilderna så folk inte beh&oum[…]

S80 D5 2004, D5244T, Bränsleproblem.

Misstänkte det och tog upp vänster sida,[…]