Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
Erik Å skrev: tor 05 dec 2024, 10:36 Och som Dennis påpekar, kolla att det inte är fullt med grejer och skräp under de yttre (sido-)luckorna i bagagerumsgolvet. Det är den vägen kupeluften tar när den ska ut.
Har kollat där och plasten under vindrutan. Finns inte ett dammkorn ens.
av Erik Å
Du vet förstås redan att det är mer eller mindre standardfel att värmepaketet på dessa bilar utvecklar läckor med tiden. Relativt enkelt att byta som tur är.
Brukar märkas på att "imman" känns flottig och smakar sött.
Har du lyft textilmattan och ljudisoleringen på förarsidans fotutrymme och känt att det inte är fuktigt under den?
Eventuellt läckage från värmepaketet landar där av någon konstig anledning :-)
av Zed82
Erik Å skrev: tor 05 dec 2024, 10:47 Du vet förstås redan att det är mer eller mindre standardfel att värmepaketet på dessa bilar utvecklar läckor med tiden. Relativt enkelt att byta som tur är.
Brukar märkas på att "imman" känns flottig och smakar sött.
Har du lyft textilmattan och ljudisoleringen på förarsidans fotutrymme och känt att det inte är fuktigt under den?
Eventuellt läckage från värmepaketet landar där av någon konstig anledning :-)
Absolut, den tappar ingen kylvätska alls och under golvmattorna samt under värmepaketet är det helt torrt. Hade det varit fukt i bilen så tänker jag att jag hade haft problem med imma även när bilen står parkerad. Nu är det bara problem vid körning och kall/fuktig väderlek. Ingen glykoldoft heller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Får du fukt/frost på insida på rutorna så har du vatten/blött någonstans i bilen. Jag hade problem i något år för några år sedan. Det var rosthål i golvet vid främre domkraft fäste (745 GLT -88B). Mattorna var torra, men isoleringen som ligger mot plåten under mattorna var dyng blött. Har du läck i elementet eller i ventilationen blir det blött ovanpå mattorna.
av Zed82
lennarte skrev: lör 07 dec 2024, 11:47 Får du fukt/frost på insida på rutorna så har du vatten/blött någonstans i bilen. Jag hade problem i något år för några år sedan. Det var rosthål i golvet vid främre domkraft fäste (745 GLT -88B). Mattorna var torra, men isoleringen som ligger mot plåten under mattorna var dyng blött. Har du läck i elementet eller i ventilationen blir det blött ovanpå mattorna.
Det är helt snustorrt i bilen. Både mattorna och isoleringen. Trippelkollat allt.
av Erik Å
Imman kan i princip bara ha tre orsaker:
1 Blöt inredning
2 För lågt luftflöde, vädrar inte ur fukten du andas ut
3 Läckande värmepaket, behövs oerhört lite för att det ska bli imma..

2- Har du rimligt luftflöde från munstyckena när fläkten går? Och är på icke-recirk förstås.

3- Prova lossa locket på exp-kärlet ett halvt varv, då blir det inget övertryck i kylsystemet när det värms upp. Minskar detta improblemet så tyder det på läckande värmepaket..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Zed82
Erik Å skrev: lör 07 dec 2024, 12:25 Imman kan i princip bara ha tre orsaker:
1 Blöt inredning
2 För lågt luftflöde, vädrar inte ur fukten du andas ut
3 Läckande värmepaket, behövs oerhört lite för att det ska bli imma..

2- Har du rimligt luftflöde från munstyckena när gläkten går? Och är på icke-recirk förstås.

3- Prova lossa locket på exp-kärlet ett halvt varv, då blir det inget övertryck i kylsystemet när det värms upp. Minskar detta improblemet så tyder det på läckande värmepaket..
Kan ju ha att göra med att AC:n inte klarar av att torka ur luften. Nästa steg kan vara att trycktesta ACn och se om den verkligen fungerar. Jag bytte och spolade igenom kylvätskan i somras och därefter har det inte försvunnit något alls.
av Erik Å
Du behöver ingen ac för att hålla bilen imfri när motorn väl är varm. Den kan hjälpa till att snabbare få imfritt efter kallstart, visst..men jag brukar ha min avstängd.
Förr var det få bilar som hade ac, det funkade ändå :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Imman kan i princip bara ha tre orsaker:
1 Blöt inredning
Iofs omfattar väl punkt 1 det jag tänkte säga, men säger det ändå: Rost(eller liknande) i rutramen så fukt tränger in.

Och nej, AC behövs verkligen inte för att hålla en (tät) bil torr i kupén. Min har inte fungerat på dom 12½ år jag haft min V70, 945an har ingen fungerande AC heller, den var t om snustorr inne efter stått ute orörd i 3 år, tidsvis begravd under 2m snö :P
Edit: Den imma som brukar bli brukar ju vara av ens eget, relativt varma och fuktiga, flåsande jämntemot en iskall vindruta ;-)
Baklucka V70 2002

Om du köpte begagnade gasfjädrar så[…]

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]