Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
#1596807
Hej! Jag har börjat lite smått innan jobbveckan drar igång.
Jag letar efter toleransen och har hittat detta i vida, det är allt som finns tillgängligt.

Det verkar logiskt att det är detta, men jag vill vara säker eftersom det inte nämns rakt ut som cylinderloppets tolerans. Istället står det “kolv/cylinder-toleransen”.

Piston running clearance
Tolerance piston/cylinder - top ……mm 0,055

Det låter rimligt att den maximala storleken blir 82,055 mm.

Någon som vill intyga att det stämmer? :-)
av Gutten23
#1597113
Har idag delat på blocket och tagit ur vevaxeln. Börjar dock fundera på om jag verkligen ska byta till de uppdaterade kolvringarna, eller istället använda den äldre modellen. Vet inte hur mycket man vill kosta på en gammal taxi som snart slår om till 37 000 mil. Ringarna kommer i vilket fall hålla längre än bilen skulle jag tro, och med kortare oljebytesintervall borde det hålla längre. Funderar fortfarande på detta då priset för kolvarna och ringarna låg på ca 6000 kr, medan de äldre ringarna går på cirka 1000 kr. Så för er som vill se uppdaterade kolvarna, kanske jag inte är den som bidrar med de bilderna. Tyvärr.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1597166
Om du tittat i Sirmikys tråd så har du kanske sett att han handlade ringar av fabrikat NE och fick några som verkade vara uppdaterade med evakueringshål,
Han satte dom på originalkolvarna.
Det finns foto i den tråden som visar artikelnr, även foto på skillnaden mellan gammal och ny ring.

viewtopic.php?p=1429878#p1429878
viewtopic.php?p=1429923#p1429923
av Gutten23
#1598187
Okej, tack! Är det alltså dessa, kolvringarna, du menar? Det borde ju vara de rätta i så fall.

Det har inte hänt så mycket under tiden jag varit oaktiv. Jag försöker få bort ytrost som bildats på vevaxeln där ramlagerna sitter, eftersom jag tyvärr inte kunde komma åt det tidigare. Jag lade vevaxeln i ett elektrolysbad, och det fungerade faktiskt rätt bra.

Nu håller jag på att polera upp vevaxeln igen inför återmonteringen. Jag var dock tvungen att slipa bort rostpittingen som uppstått. Det var inte några grova pittingar, och jag använde 600-grit sandpapper för att få bort det mesta. Det gick rätt bra, men jag får hoppas att vevaxeln fortfarande är inom specifikationerna. Annars blir det en begagnad vevaxel som gäller.
Bilagor
IMG_4295.png
IMG_4295.png (435.91 KiB) Visad 380 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1598368
Gutten23 skrev:Är det alltså dessa, kolvringarna, du menar? Det borde ju vara de rätta i så fall.
120051002500 stämmer med den andra tråden.
ringar3.jpg
ringar3.jpg (87.99 KiB) Visad 286 gånger
...och ska enligt trådskaparen vara den till vänster, med dräneringshål, till skillnad från originalet till höger.
ring4.jpg
ring4.jpg (219.26 KiB) Visad 286 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tack för svar :-) Hur tolkar man detta, f[…]

Övermil i serviceavtal?

Om du läser genom ditt avtal så bö[…]

Själv gjorde jag så här; 20170130[…]

tack! Ja. lagt mycket. det har två volvo […]