Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1596150
Okalettos skrev:Peter Carlsson.. Vad kommer han ägna sig åt efter sin post på Northvolt måntro..?
Kanske högsta chef för logistik på Tesla som han var innan? Är inte direkt nåt blåbär.
#1596157
Lövet skrev: fre 29 nov 2024, 21:32
Okalettos skrev:Peter Carlsson.. Vad kommer han ägna sig åt efter sin post på Northvolt måntro..?
Kanske högsta chef för logistik på Tesla som han var innan? Är inte direkt nåt blåbär.
Ja kanske, återstår att se.. Driftig är han ju iaf, denne "Peter Carlsson - visionären som vågade satsa"..

Han ska naturligtvis (iaf förmodligen) ha en stor eloge för sin insats..

Att våga, kan vara bra, för egen vinning.. och för andras.. Ibland t o m nödvändigt och beundransvärt bra! Men, det kommer alltid ett stort men, när det inte gick som man trodde/hoppades..
Han anser förmodligen att han investerat enormt mycket (vilket jag inte betvivlar), både tid och kraft.. Men, är han 'förtjänt' att behålla alla pengar som han 'tillskannsat sig' när det ser ut som det gör..
Är lite nyfiken, är det någon här som tycker det?
#1596174
Är oerhört svårt att hitta företag som startats med 100 tals miljarder och sedan blivit världsledande på 5 år. Microsoft, Amazon, Tesla, Ericsson, Volvo, Facebook, ABB,Scania, Ge, ARM, Nvidia, Apple SSAB ... alla har växt över tid. Att tro att det bara är att putta in några hundra miljarder i nått så är man nummer 1 i värden är väldigt blåögt enligt mig. Man måste hitta någon hype grej för att få allt sunt förnuft och eftertanke att fara all världens väg
#1596290
Sant att samtliga vuxit under lång tid, men just microsoft blev ju tämligen ledande extremt fort. Men det var ju för att dom fyllde ett faktiskt hål i marknaden och hade typ noll konkurrens, tillsammans med lite småfula affärsknep för att knuffa undan dom få som försökte 'hänga på'. Att hitta en sån affärsmöjlighet idag är nog tämligen omöjligt. "Vi har inget här i EU" är inte i närheten av tillräckligt, inte med dagens logistik.
#1596291
Är det någon som vet lite mer exakt vad det är som varit så svårt att få till i produktionen?
Det enda jag läst här och där är svårigheter att 'skala upp', men det säger iaf inte mig mycket om vad det faktiskt är som varit svårt..
#1596302
Okalettos skrev: sön 01 dec 2024, 17:29 Är det någon som vet lite mer exakt vad det är som varit så svårt att få till i produktionen?
Det enda jag läst här och där är svårigheter att 'skala upp', men det säger iaf inte mig mycket om vad det faktiskt är som varit svårt..
Kvaliteten. Nästan allt man producerat måste kasseras för det håller inte tillräckligt hög nivå har jag läst. Väldigt svårt att lägga på och baka elektrolyten tydligen
#1596303
VolvoB20 skrev: sön 01 dec 2024, 19:18
Okalettos skrev: sön 01 dec 2024, 17:29 Är det någon som vet lite mer exakt vad det är som varit så svårt att få till i produktionen?
Det enda jag läst här och där är svårigheter att 'skala upp', men det säger iaf inte mig mycket om vad det faktiskt är som varit svårt..
Kvaliteten. Nästan allt man producerat måste kasseras för det håller inte tillräckligt hög nivå har jag läst. Väldigt svårt att lägga på och baka elektrolyten tydligen
Ja jo kvaliteten såklart..
Vad menar du med "lägga på och baka elektrolyten"?
#1596323
Okalettos skrev: sön 01 dec 2024, 19:26
VolvoB20 skrev: sön 01 dec 2024, 19:18
Okalettos skrev: sön 01 dec 2024, 17:29 Är det någon som vet lite mer exakt vad det är som varit så svårt att få till i produktionen?
Det enda jag läst här och där är svårigheter att 'skala upp', men det säger iaf inte mig mycket om vad det faktiskt är som varit svårt..
Kvaliteten. Nästan allt man producerat måste kasseras för det håller inte tillräckligt hög nivå har jag läst. Väldigt svårt att lägga på och baka elektrolyten tydligen
Ja jo kvaliteten såklart..
Vad menar du med "lägga på och baka elektrolyten"?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
#1596335
Det är nog snarare det aktiva anod- och katodmaterialet som bakas (magiska svarta geggor som sprids som tunna skikt på anod/koppar, respektive katod/aluminiumfolierna)
li-ion1.PNG
li-ion1.PNG (105.95 KiB) Visad 643 gånger
Sen rullas de ihop till nåt som kallas "jelly roll" (dvs rulltårta på US engelska, mycket passande med tanke på hur det ser ut :P ); anodfolie - separator - katodfolie - separator - osv
Både fram- och baksida på respektive folie är belagd med aktivt material och jobbar således :-) Vartannat lager i rullen har alltså omvänd polaritet och det går åt två separatorremsor. Tog en stund innan jag klurade ut hur det fungerar, har dissekerat ett antal VoC-backupbatterier :oops:
li-ion2.PNG
li-ion2.PNG (165.03 KiB) Visad 637 gånger
Elektrolyten är en transparent vätska som man fyller på sist genom en ventil när cellen är monterad.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
OM RYSSEN KOMMER

Kanske det blir lite lugnare i Ukraina ett tag nu.[…]

val av dimension däck

Glöm inte bort att lastindex inte får […]

B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]