NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1594737
Hej, mitt första inlägg här, har hängt runt och läst i säkert 10 år och har främst haft nya Volvobilar genom åren.

Men nu har jag köpt en C30 2010 1.6D med ~25000 mil på mätaren omregistrerad till EPA/A-traktor, med en modul från Loh-electronics /Hcan (vet inte om denna kan störa?).

Har dock ett problem och det är att parkeringsvärmaren/dieslevärmare inte startar, har läst runt på forumet /internet och försökt förstå vad som kan vara problemet men kan inte riktigt komma på var jag ska fortsätta felsöka.

Först och främst så sitter det en Eberspächer D5WS fysiskt i motorrummet.
  • När man trycker direktstart i instrumentet så blinkar PÅ till och byter sedan tillbaka till AV, samtidigt tänds den gula i symbolen i instrumentet.
  • Läste ut felkoder med foxwell NT710 men den verkar inte kommunicera med CPM- (parkeringsvärmare) modulen, den får inte kontakt helt enkelt. (Rensade alla andra felkoder i bilen utan problem. ).
  • Jag har kollat säkringen nummer 21 i motorrummet och den såg bra ut.
Var ska man börja, tycker ni experter? ;-)
#1594805
Tar tacksamt emot tips på vad fungerar att läsa felkoder från värmaren, VIDA, något annat verktyg? Kan nog skrapa fram en gammal laptop med Win10 men vore skönt att slippa krångla med installationer o.d.

Testade att dra säkringen under 30 minuter, gjorde ingen skillnad men ska prova några gånger till.
Det verkar inte som att den är helt död för jag testade att aktivera värmaren via instrumentet med säkringen borta och då verkade instrumentet försöka kommunicera och byter inte PÅ till AV direkt utan det blev det time-out.
Misstänker helt enkelt att värmaren behöver tas ur bilen och renoveras samt löda om kontakten enligt tidigare beskrivning, men vore ju gött med felkod för att bekräfta min tes.
#1594878
Vida, autocom tex funkar fint för detta.
Tex efter för många startförsök med förlite bränsle. Så slår brännaren ifrån och då måste man nolla, insänd aktivera brännaren på nytt igen.
Så har man tur hoppar den igång om man kopplar in datorn.

Sen kan det självklart va andra saker tex kass kretskort/ fläkt om är rätt vanligt.

Men du måste få någon att läsa ut koderna.
Vart i landet finns du. Många här har datorer för detta. Annars svänger du förbi någon mindre verkstad och frågar om de kan släcka lite koder.
#1595827
Skaffa en datakabel och ladda hem VIDA för att se och nollställa eventuella felkoder på värmaren. Min har låst sig pga för många misslyckade startförsök. Misstänker att det är det klassiska problemet med lödpunkterna till värmarens inbyggda fläkt som korroderar efter 10år, och man måste borra upp höljet för att löda om dom.

Fan Error fix:





260 spänn för kabeln på AliExpress:
https://www.aliexpress.com/item/1005005293199461.html

VIDA hittar du här (kör i VirtualBox, funkar på Windows 11/Mac/Linux):
https://volvodiag.com/download/
#1595980
Kabeln i länken ovan landade hos mig igår, provade nyss VDASH på en dator jag har liggande, den kunde läsa ut hela bilen.... förutom då CPM såklart som inte svarade.
Men då får jag testa VIDA så får vi se om det hjälper.

Har redan kollat videon ovan och laddar för den operationen, sannolikt att det är det som är problemet.
Såg även någon som tipsade om lämpliga kopplingar från JULA att sätta i kylsystemet temporärt för att kunna skruva med värmaren i lugn och ro.
Tror det var 2 stycken R20 med 3/4 slangstos och en 90 grader R20.
Xc70 bra eller dåligt köp?

Köp inte den med oljud i växellåda[…]

Centrallås Volvo 940 1992

jag tror den sitter på förarsidans d&o[…]

B230A konvertering

Enligt gällande regler så får du[…]

Tjena! Har en v70 2,4d 2007 som jag inte blir klok[…]