Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mike2
#1594580
Hej. Premiär för mig här men verkar vara ett forum med kunskap. Ny på Volvofronten, köpte mig en 945a i somras för att ha som sommarbil.
Lite historik, gick fint i början av sommaren men alltid upplevt att den tvekar lite på gasen ibland och varvtalet faller ”för långt” efter gaspådrag när den går ned på tomgång.
Dog ett par ggr under körning och kunde nöta på starten ibland utan att tända. I slutet av sommaren vägrade den starta. Mätt lite och den gav inte spänning till tändspolen (kan inte heller höra tydligt att den ”primar” bränslepumpen. Drog en Lina mellan + och tändspolen, inget liv, Lina + startström från annan bil = går igång.
Efter att fått igång den gick den att starta igen. Fick stå någon vecka = ingen ström till tändspolen (ingen primning heller).
Bytt tändmodul Samt tändlägesgivare. Samma.

Förvånar mig att den verkar behöva rätt mkt ström (starthjälp från annan bil) för att vakna till. Likaså att om den gått, går de igång igen.

Batterispännignen har inte vart på topp men heller inte dålig, drar lätt runt motorn.

Tändrelä (radioavstörningsrelä eller vad det kallas)?

Efter jag fixat med den igår avslutades kalaset dessutom med att ljuset inte stängdes av trots att bilen var avstängd och nyckel ur. Tog av batteripolen och lämnade med dåligt humör.
Bilagor
8273A40C-E20E-48EC-8AFB-50C4D0BB7596.jpeg
8273A40C-E20E-48EC-8AFB-50C4D0BB7596.jpeg (3.98 MiB) Visad 996 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594732
Den ser väldigt övergiven ut.......
Om miljölampan inte lyser så ska det elektroniska (det som går via boxarna) fungera. Så börja med "vanlig" service typ olja, alla filter. Kolla/byt, tändstift, tändkablar, fördelarlock/rotor. Kolla/byt kamrem och kilrep. Kolla bensinpump/pumpar (tidigare modeller har 2 st. Har du 2 bensinpumpar har har du en diagnostik box där du kan kolla felkoder och även kolla funktionen på bl.a vevaxelgivaren, spridare, spridar relä m.m. Har du den senare modellen får du bygga en felkodsläsare själv. Börja med att kolla bensinøumparna. Har du bara en pump blir dom väldigt opålitliga när dom blir gamla, kan plötsligt inte fungera och lika plötsligt fungera igen. Har du 2 pumpar så kan bilen fungera med en pump, men bara om du har mer än ¼-⅓-dels tank kvar. Lycka till.
av TioTusenKRBil
#1594762
Testa dra ut säkringar en efter en om lamporna fortsätter vara igång utan nyckel i. Då kanske man kan komma liiite närmare ett av problemen iaf.
B230A konvertering

Enligt gällande regler så får […]

..Fanns ju en tillverkare i Finland som på[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=128[…]

Jag har LED kitet från xenonkungen i […]