Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomas1000
Min V60 2011 D3, drar sig markant åt höger vid gaspådrag i framförallt lägre farter. I landsvägsfart märks problemet enbart marginellt. Två verkstäder har undersökt, men hittar inte felet. Framvagnen är kontrollerad för glapp, de främre av de bakre bussningarna är det enda som konstaterats slitna och de är nu bytta. Bilen är hjulinställd, däck i bra skick och hjulen balanserade, ändå kvarstår problemet. Någon som har idé?
av Erik Å
Börja med att kolla att broms på höger fram inte ligger på. Åk en provtur och stanna med minimal användning av färdbroms (utnyttja uppförsbacke och motorbroms). Slicka på fingret och känn försiktigt på skivorna, de ska i princip vara iskalla om man inte bromsat något. Annars ska de iallafall vara subjektivt lika varma på vänster och höger sida på samma axel. Fram brukar bli "dubbelt så varm" som bak om man bromsat, helt normalt. Anliggande broms kan mycket väl komma och gå.
Du har förstås kollat att det är samma lufttryck i båda framdäcken? Samma typ av däck?

Om länkarmsbussningarna (gummibussningar) är dåliga så kan en länkarm flytta sig av dragkraften när man gasar på. Inte alls säkert att det märks som glapp.. Och toe mäter man ju bara upp på stillastående bil, man kommer alltså inte att märka att toe sticker iväg på ett hjul vid gaspådrag.

Sen sitter ju hela "subframe", dvs ramen som motorn står på, fast i karossen med stora gummibussningar. Går en sån bussning sönder kan förmodligen hela ramen vrida sig vid gaspådrag. Länkarmarna sitter i sin tur fast i subframe så hela framvagnen kommer att följa med i vridningen..
av Tomas1000
Tack för svar!
Bromsar, däcktryck etc är kollat, men övriga tips ska jag ta med till meken!

Hur kollas länkarmsbussningar om de inte glsppar, är det visuellt?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Hade detta fel på grabbens V70-11 D3 efter han kört ner i ett potthål. Trodde att något krökt sej/glappat upp så jag renoverade hela framvagnen med nya bussningar, spindelleder och fjäderbenslager. Efter denna renovering kvarstod felet med att bilen drog höger vid gaspådrag(suck). Kollade då däcken i min balanseringsmaskin och de var ok, ingen obalans och ingen ovalitet. Växlade sida på framhjulen och då följde felet med(!), lösningen blev två nya framdäck. Troligtvis hade korden(väven) blivit skadad i ett av däcken.
/Hasse
Wifi Hotspot

I mitt fall hade jag det lite svårt att acce[…]

D4 VEA dricker olja

Ja, nu är det bara den delen kvar. Använ[…]

V70 2008 abl??

Har googlat på felkoderna men om det sitter […]

Har bara haft felkod på VVT enheten avgas si[…]