Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har två frågor angående min Volvo V70-04 då flera problem uppstått i samband med att mitt batteri dött helt och behöver bytas ut.

Min första fråga är hur jag låser upp och öppnar bakluckan nu när centrallås och elektronik inte fungerar?

Finns ingen låsmekanism att hitta på utsidan. I användarmanual står i princip endast "öppna inifrån" som instruktion utan bild eller någonting. Behöver ju komma in där för att kunna byta bilbatteriet som jag förstått sitter baktill på denna modell.

Det sitter ett handtag på insidan av bilens baklucka, men problemet är att hela insida baklucka täcks av en inredning. Se bild på detta (ursäkta dåligt ljus, bilen står i mörkt garage).

Vi har kommit åt att bända lite upptill på inredningen och lyckats sticka in handen för att på sätt komma åt handtaget inifrån. Detta verkar dock inte vara tillräckligt för att öppna bakluckan. Kanske för att jag behöver låsa upp den på ett annat sätt? Eller behöver jag få mer kraft när jag pressar ned handtaget? Behöver nog lossa på inredning helt.

Min andra fråga är därför hur jag får bort inredningen på ett vettigt sätt? Utan att rycka och slita bort den? Borde rimligtvis finnas ett bättre sätt.

Behöver hjälp från någon kunnig!! Mycket tacksam att få svar i detta.

Med vänliga hälsningar,
Ny Volvo-ägare
Bilagor
IMG_20241102_093111.jpg
Inredning insida baklucka
IMG_20241102_093111.jpg (3.1 MiB) Visad 2847 gånger
Om jag förstår det rätt så har du kommit in i bilen? För att komma åt batteriet så behöver du nog inte öppna bagageluckan. Har för mig att själva luckan över reservhjulet lyfts rakt upp i bakkant. Annars är en enkel lösning att koppla ett hjälpbatteri på +polen under motorhuven och jorda i lämplig jordpunkt. Så funkar c-låset och du får upp bagageluckan. Här sitter +polen under locket, bara fälla upp se bild:
+pol V70N.jpg
+pol V70N.jpg (179.48 KiB) Visad 2819 gånger

Därför jag har färgsprutor. Fanns j[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=128[…]

Jag har LED kitet från xenonkungen i […]

Centrallås Volvo 940 1992

Fight club?