Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Finns det överhuvudtaget vinterdäck utan alptopp i drift idag? Det är ju många år sedan den märkningen kom och dom varar ju inte så många år. Dock såg jag på TV idag på morronprogrammet att det tydligen finns 2 st godkända alptoppar. En för det vi idag kallar friktionsdäck (med snöflinga) och en som ersätter dubbdäck (utan snöflinga).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Finns det överhuvudtaget vinterdäck utan alptopp i drift idag?
Tveksamt. Möjligtvis något kinesiskt central-europeiskt skitdäck som inte har något på våra vintervägar att göra öht som kanske inte har den...
Jag har iaf inte sett odubbade personbilsvinterdäck utan alptopp på åtminstonde 20år.
Detta är väl ingen nyhet.. kravet på alptopp/snöflinga på alla odubbade vinterdäck som säljs kom redan 2019. Enbart M+S dög alltså inte längre, de klassades inte som vinterdäck i lagens mening.
Men det infördes en övergångsregel som tillät att man körde slut på sina gamla M+S däck. 5 års respit alltså..
Har jag fattat det rätt så är det bara denna övergångsregel som upphör nu. 🥱 Kan inte vara kvar särskilt många M+S..?
snöflinga.PNG
snöflinga.PNG (333.56 KiB) Visad 472 gånger
Erik Å skrev:Har jag fattat det rätt så är det bara denna övergångsregel som upphör nu.
Exakt. Lagen inträdde på print 2019, men för "svenson" är det först nu, 5 år senare, det faktiskt är av betydelse(dvs, risk för böter). Och det är ju så dom flesta fungerar... Så länge det inte är någon risk för straff(som i fallet under dessa 5 år) så anser dom att det inte existerar något förbud :-) .... Och jag är absolut en utav dom ;-)
Om det inte har sålts några M+S utan snöflinga i landet på de senaste 5 åren så borde det rimligen vara väldigt få kvar.
Vinterdäck som är äldre än 5 år brukar dessutom vara rätt värdelösa pga åldrat gummi utöver slitage. :oops:

Hej, Jag har två frågor angåend[…]

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]

Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]