Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Finns det överhuvudtaget vinterdäck utan alptopp i drift idag? Det är ju många år sedan den märkningen kom och dom varar ju inte så många år. Dock såg jag på TV idag på morronprogrammet att det tydligen finns 2 st godkända alptoppar. En för det vi idag kallar friktionsdäck (med snöflinga) och en som ersätter dubbdäck (utan snöflinga).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Finns det överhuvudtaget vinterdäck utan alptopp i drift idag?
Tveksamt. Möjligtvis något kinesiskt central-europeiskt skitdäck som inte har något på våra vintervägar att göra öht som kanske inte har den...
Jag har iaf inte sett odubbade personbilsvinterdäck utan alptopp på åtminstonde 20år.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Detta är väl ingen nyhet.. kravet på alptopp/snöflinga på alla odubbade vinterdäck som säljs kom redan 2019. Enbart M+S dög alltså inte längre, de klassades inte som vinterdäck i lagens mening.
Men det infördes en övergångsregel som tillät att man körde slut på sina gamla M+S däck. 5 års respit alltså..
Har jag fattat det rätt så är det bara denna övergångsregel som upphör nu. 🥱 Kan inte vara kvar särskilt många M+S..?
snöflinga.PNG
snöflinga.PNG (333.56 KiB) Visad 1848 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Har jag fattat det rätt så är det bara denna övergångsregel som upphör nu.
Exakt. Lagen inträdde på print 2019, men för "svenson" är det först nu, 5 år senare, det faktiskt är av betydelse(dvs, risk för böter). Och det är ju så dom flesta fungerar... Så länge det inte är någon risk för straff(som i fallet under dessa 5 år) så anser dom att det inte existerar något förbud :-) .... Och jag är absolut en utav dom ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det inte har sålts några M+S utan snöflinga i landet på de senaste 5 åren så borde det rimligen vara väldigt få kvar.
Vinterdäck som är äldre än 5 år brukar dessutom vara rätt värdelösa pga åldrat gummi utöver slitage. :oops:
Användarvisningsbild
av Erik Å
StefanN skrev: fre 01 nov 2024, 17:48 Att ett vinterdäck är kass brukar ju inte stoppa snåljåparna från att köra, det kan ju va flera mm kvar ju. :bored:
Det blir ju så att säga Darwinistiskt urval när de halkar av vägen och kraschar bilen :-D
Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]